
W 2025 roku formuła Festiwalu Jazz Jantar zostanie odświeżona – zamiast kilku krótkich bloków koncertowych rozrzuconych po całym roku, zorganizowane zostaną dwa zwarte i rozbudowane (trzynaście koncertów w pięć dni), dzięki czemu wzmocnione zostanie poczucie uczestnictwa w intensywnym święcie jazzu.
Na przestrzeni lat Jazz Jantar dał się poznać jako jeden z najbardziej poszukujących europejskich festiwali jazzowych, prezentujący artystów i nurty, które rzadko pojawiają się na innych tego rodzaju wydarzeniach. Między innymi z tego powodu czytelnicy magazynu Jazz Forum w 2023 roku po raz drugi uznali Jazz Jantar za Najlepszy Festiwal Roku (od wielu lat zajmujemy miejsce w pierwszej piątce w tej kategorii, a Klub Żak w kategorii Najlepszego Klubu Jazzowego), a dziennikarze muzyczni identyczne wyróżnienie przyznali na łamach Jazz Forum w 2024 roku. Ta cecha szczególna nie zmieni się, a wręcz zostanie pogłębiona, dzięki podjęciu działań o charakterze edukacyjnym.
Marcowa odsłona 28. Festiwalu Jazz Jantar rozpocznie się bez publiczności – na kilka dni przed pierwszym koncertem zawita do Gdańska wybitna saksofonista Zoh Amba, o której legendarny David Murray powiedział: Znaleźć własny głos w tak młodym wieku to rzadka rzecz. Miniony rok był dla Amby wyjątkowo udany, nagrała dwa bardzo dobrze przyjęte albumy z dwoma bardzo różnymi projektami – amerykańskim 'Beings' i z oktetem Marka Pospieszalskiego. Jej rezydencja podczas Jazz Jantaru jest z kolei związana z rozpoczęciem bliskiej współpracy z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, czego owocem będą warsztaty przeprowadzone dla szerokiego grona studentów i studentek, a także kilkudniowa praca nad improwizowanym setem wraz z czterema wybranymi uczniami. Powstały w ten sposób materiał zostanie zaprezentowany podczas inauguracji festiwalu. Dodatkowo dwa dni później Zoh Amba wykona także solową improwizację saksofonową w Galerii Żak.
Kolejnym przedsięwzięciem o charakterze edukacyjnym, skierowanym do młodszej publiczności, będą dwa koncerty popołudniowe. Pomysł został zaczerpnięty z brytyjskiej sceny punkrockowej lat 70., gdzie wiele zespołów poza koncertami wieczornymi, grało także popołudniami dla młodszej, wpuszczanej do klubu nieodpłatnie widowni. W takiej formule ostatniego dnia festiwalu wystąpią dwie grupy, które dotąd w Polsce nie miały okazji się zaprezentować – norweski Splashgirl (tworzony przez muzyków znanych między innymi z zespołów Nilsa Pettera Molværa, Philipa Glassa czy Jenny Hval) oraz niemiecki Sinularia łączący bity zaczerpnięte z wonky oraz IDM-u, zainspirowane między innymi twórczością Flying Lotusa i Aphex Twin, z jazzową improwizacją. Popołudniu uczniowie szkół podstawowych i liceów oraz techników będą mogli zobaczyć występy tych dwóch projektów bezpłatnie, a wieczorem wystąpią ponownie dla festiwalowej publiki. Wychodzimy z założenia, że niesłusznie pokutuje przekonanie jakoby jazz był muzyką trudną, wymagającą muzycznego wykształcenia czy osłuchania. Zachęcając młodzież do udziału w koncertach, zamierzamy położyć kres temu fałszywemu przekonaniu.
Pozostała część programu to w zrównoważonym stopniu nowe, mało znane zespoły, jak i te już uznane i cenione. Osiemnastoosobowa Fire! Orchestra wystąpi z dopiskiem Special Edition, co oznacza pierwszy koncert z nowym materiałem i w nowym składzie. Tutaj również wkrada się wątek edukacyjny – dzień przed premierą podczas Festiwalu Jazz Jantar orkiestra zagra otwartą dla studentów próbę na gdańskiej Akademii Muzycznej.
Na marcowym Jazz Jantar po wielu latach przerwy w działalności powróci również niemal legendarny rodzimy Contemporary Noise Sextet w odświeżonym składzie z Michałem Janem Ciesielskim i Olem Walickim. Usłyszeć będzie można projekt Being & Becoming Petera Evansa, gdzie na wibrafonie zagra cieszący się w ostatnich latach dużą popularnością Joel Ross – muzyk uchodzący obecnie za twarz kultowego Blue Note Records. Nowy projekt – Exhaust – przedstawi najbardziej rozchwytywany pianista młodej brytyjskiej sceny, Kit Downes. Pojawią się także niedawni debiutanci, dotąd nieznani polskiej publiczności koncertowej – londyński duet O., który gra z punkrockową zaciekłością oraz amerykańskie Foster/Crawford/Sullivan Trio, sięgające po free jazz, awangardę i niezliczone tradycje ludowe.
Nie mogło wreszcie zabraknąć silnej reprezentacji lokalnej. Podczas marcowego Jazz Jantaru odbędą się premiery wydawnictw trzech trójmiejskich zespołów – Klawo, Tentno i Daltonists.
Marcowa edycja Festiwalu Jazz Jantar 2025 – w odróżnieniu od poprzednich lat – obejmie działania angażujące całą przestrzeń Klubu Żak. Większość koncertów wciąż będzie się odbywać na Sali Suwnicowej, ale zaplanowaliśmy także trzy w Kinie Żak i jeden w Galerii Żak. Dodatkowo w Kawiarni Żak będzie można posłuchać rozmów z artystami i artystkami na temat współczesnego jazzu.
Program:
26.03 g. 19.00 Zoh Amba + Jantar aMuz Quintet / USA, Polska / premiera
Zoh Amba – saksofon, Jakub Semeniuk – trąbka, Jakub Janoszek – fortepian, Bartek Brózda – kontrabas, Alan Kapołka – perkusja
26.03 g. 20.30 Peter Evans | Being & Becoming / USA
Peter Evans – trąbka, Joel Ross – wibrafon, Nick Jozwiak – kontrabas, Jim Black – perkusja
27.03 g. 19.00 Tentno / Polska / premiera / Kino Żak
Krzysztof Hadrych – gitara, Szymon Zalewski – kontrabas, Alan Kapołka – perkusja, Marta Prabucka – wizualizacje
27.03 g. 20.00 Exhaust / Wielka Brytania, Argentyna / pierwszy raz w Polsce
Kit Downes – fortepian, Camila Nebbia – saksofon, Andrew Lisle – perkusja
27.03 g. 21.30 Klawo / Polska / premiera
Konstanty Kostka – klawisze, perkusja, wokal, Jakub Krzanowski – perkusja, Tomasz Rafalski – klawisze, perkusja, wokal, Alicja Sobstyl – flet, wokal, Artur Szalsza – bas, gitara, Karol Tchórz – trąbka
28.03 g. 19.00 O. / Wielka Brytania / pierwszy raz w Polsce
Joe Henwood – saksofon, Tash Keary – perkusja
28.03 g. 20.30 Zoh Amba Solo / USA / Galeria Żak
Zoh Amba – saksofon
28.03 g. 21.30 Contemporary Noise Sextet / Polska / premiera
Kuba Kapsa – fortepian, Wojciech Jachna – trąbka, Michał Jan Ciesielski – saksofon tenorowy, Kamil Pater – gitara elektryczna, Olo Walicki – kontrabas, Bartek Kapsa – perkusja
29.03 g. 18.00 Rozmowa o jazzie w Kawiarni Żak (wstęp wolny)
29.03 g. 19.00 Daltonists / Polska / premiera / Kino Żak
Roman Wróblewski – syntezator, Piotr Orzechowski – gitara basowa, Jacek Rezner – perkusja
29.03 g. 20.30 Foster/Crawford/Sullivan Trio / USA / pierwszy raz w Polsce / Kino Żak
Michael Foster – saksofony, Webb Crawford – gitara, banjo, instrumenty domowej roboty, Joey Sullivan – perkusja, perkusjonalia
29.03 g. 22.00 Fire! Orchestra Special Edition / Szwecja, Norwegia, Dania, Belgia, Włochy, Portugalia, Kanada, Brazylia, Argentyna / światowa premiera
Anna Líndal – skrzypce, Mats Gustafsson – saksofon barytonowy, elektronika, dyrygentura, Mette Rasmussen – saksofon altowy, Anna Högberg – saksofon altowy, Adia Vanheerentals – saksofon tenorowy i sopranowy, Mats Äleklint – puzon, Sebi Tramontana – puzon, Heiða Karine Jóhannesdóttir – tuba, elektronika, Susana Santos Silva – trąbka, Lina Allemano – trąbka, Joachim Nordwall – elektronika, Alex Zethson – instrumenty klawiszowe, Johan Berthling – kontrabas, Mads Forsby – perkusja, Maria Portugal – perkusja i wokal, Juan Romero – perkusjonalia, Emily Wittbrodt – wiolonczela
30.03 g. 18.00 Rozmowa o jazzie w Kawiarni Żak (wstęp wolny)
30.03 g. 19.00 Splashgirl / Norwegia / pierwszy raz w Polsce
Andreas Stensland Løwe – fortepian, elektronika, Jo Berger Myhre – kontrabas, elektronika, Andreas Lønmo Knudsrød – perkusja, elektronika
30.03 g. 20.30 Sinularia / Niemcy / pierwszy raz w Polsce
Jo Wespel - gitara elektryczna, elektronika, Felix Henkelhausen – kontrabas, elektronika, Philip Dornbusch – perkusja, elektronika
Bilety i w kasie Klubu Żak
Organizator: Klub Żak, al. Grunwaldzka 197, 80-266 Gdańsk
Mecenasi festiwalu: Energa, Toyota Carter Chodzeń, Ziaja, Żywiec
(Karolina Majewska - Universal Music PL)