18.edycja Festiwalu Skrzyżowanie Kultur Data: 03-08-2022 o godz. 22:50:33 Temat: Info
W programie tegorocznej, 18. edycji Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, tradycyjnie
już pojawią się zespoły z różnych kontynentów naszego globu. Zobaczymy artystów z Włoch, Grecji, Białorusi, Ukrainy, Estonii, a tak że Mali czy Korei Płd.
Nie zabraknie również akcentów polskich. Tę mieszankę kultur będzie można
zobaczyć w Teatrze Dramatycznym od 9 do 11 września 2022 roku.
Podczas koncertu inaugurującego wystąpi pochodząca z południa Włoch MARIA
MAZZOTTA, która dała się poznać włoskiej i międzynarodowej publiczności jako
jeden z wiod ących głosów Canzioniere Grecanico Salentino, słynnej grupy
wykonującej współczesną pizzicę. Podczas 15-letniej kariery z zespołem nagrała sześć
płyt i wystąpiła na najważniejszych festiwalach world music na świecie. Ekspresja
wokalna i sceniczna Marii Mazzotty jest niepowtarzalna, a jej głos jest narzędziem
wzbudzania skrajnych uczuć – od ekstatycznej radości, przez głęboki smutek, do
szaleństwa. Drugim wykonawcą tego wieczoru będzie wirtuoz liry – STELIOS
PETRAKIS z kwartetem. W swoim repertuarze muzycy wykonują wyraziste i żywe
melodie, transowe taneczne rytmy, epickie pieśni i lamenty, dumnie prezentując
muzyczne tradycje rodzinnej wyspy, poprzez oryginalne melodie i własne kompozycje
utrzymane w stylu muzyki kreteńskiej.
Drugi dzień Festiwalu rozpocznie YEGOR ZABELOV , białoruski muzyk, uciekinier z
Mińska, który zaczął grać na akordeonie jako siedmiolatek, a później studiował ten
instrument w Wyższej Szkole Muzycznej. Dość szybko jednak związał się ze sceną
alternatywną i zaczął tworzyć własne kompozycje. Popularność zyskał dzięki
założonym przez siebie zesp łom Gurzuf i Yegor Zabelov Trio, z którymi koncertował
w całej Europie. Spora część jego dorobku artystycznego związana jest z Polską –
współpracował m.in. z Włodzimierzem „Kiniorem” Kiniorskim i Lao Che, tworzył
muzykę do spektakli teatralnych i niemych filmów. Muzykę Yegora Zabelova można
określić jako połączenie akordeonowej neoklasyki, awangardy, jazzu, noise ’u i minimal
music – to hipnotyczne, wzbogacone elektroniką połączenie wybrzmiewa mocno i
wyraziście. Wraz z Yegorem gościnnie wystąpi DARIA KOSIEK – jedno z
najciekawszych objawień polskiej sceny folkowej ostatnich lat, wokalistka obsypanego
nagrodami tria Wernyhora z Sanoka . To projekt przygotowany specjalnie dla
Festiwalu, będący muzycznym komentarzem dotyczącym sytuacji w Ukrainie, a tak że
kwestii łamania praw człowieka i aspiracji wolnościowych społeczeństwa
białoruskiego. Zabrzmi mocny i wspólny głos artystów o wschodnich korzeniach,
których łączy zamiłowanie i współczesne odczytywanie tradycji. To spotkanie na niwie
kultury, ukazujące istotę dialogu, potrzebę wzajemnego szacunku i porozumienia.
Daria pochodzi z rodziny bojkowskiej, wychowa ła się w Białym Borze, dużym skupisku
ludności pochodzenia ukraińskiego na Pomorzu Zachodnim. Jako kolejny w tym dniu
zaprezentuje się DAKH DAUGHTERS, jedyny w swoim rodzaju muzyczno-
eksperymentalny kabaret, freak show na pograniczu teatru i muzyki, atmosfera
francuskiego salonu, w którym Mireille Mathieu śpiewając ukraińskie melodie
zaprzyjaźnia się z Marilynem Mansonem, a The Tiger Lillies z CocoRosie. Intelektualna
i kreatywna rozrywka, na pierwszym miejscu stawiająca miłość, wolność i piękno.
Wszechstronne artystki graj ą na kilkunastu instrumentach, śpiewają w kilku językach i
ukraińskich dialektach sięgając często po tradycyjne melodie, korzystaj ą z tekstów od
Szekspira i Szewczenki po Bukowskiego i Shaggy ’ego. Ich znakiem rozpoznawczym s ą
pomalowane na biało twarze, ciemne oczy i krwistoczerwone usta, niczym u postaci z
niemych filmów. Sobotni koncert zakończy występ LES AMAZONES D ’AFRIQUE,
muzyczny i wojowniczy projekt zbudowany wokół mariażu tradycyjnych
zachodnioafrykańskich kultur ze współczesnymi brzmieniami dubu, bluesa, funku czy
popu. Amazonki Afryki jednocz ą się, aby poprzez muzyk ę stanąć do walki o prawa
kobiet i dziewcząt.
W ostatnim dniu Festiwalu na scenie Teatru Dramatycznego pojawi się KAPELA
MALISZÓW, pochodząca z Męciny Małej, malowniczej wioski w Beskidzie Niskim,
niegdyś na granicy osadnictwa polskiego i rusińskiego. Kapelę Maliszów założył
multiinstrumentalista i twórca instrumentów Jan Malisz wraz z rodziną. Poza
instrumentami rodzinnymi, skrzypcami i barabanem, muzycy grają też na
instrumentach wykonanych przez Jana w jego pracowni, w której oprócz skrzypiec i
bębnów powstają także liry korbowe, nyckelharpy i moraharpy. Kapela Malisz ów
początkowo grała muzykę swoich rodzinnych okolic, jednak ważnym impulsem dla ich
twórczości stały się mazurki z centralnej Polski. Charakterystyczny styl kapeli łączy
bardzo archaiczne granie z dużą dozą wolności i dialogu ze współczesnością. Po
występie Kapeli Malisz ów scenę opanuje MARI KALKUN, jedna z wiodących postaci
współczesnej estońskiej sceny folkowej, która łączy muzykę korzeni z osobistą
wypowiedzią i innowacyjnym pisaniem piosenek. Jej teksty w języku estońskim i Võro
zagłębiają się w relacje między człowiekiem, życiem i naturą. Festiwal zakończy
koncert GYEONGGI SINAWI ORCHESTRA z Korei Płd. GSO stawia na sztukę
interdyscyplinarną – wychodząc naprzeciw współczesnemu słuchaczowi łączy
tradycyjne i nowoczesne sposoby wykonywania muzyki koreańskiej z innymi formami
sztuki naszych czasów, wplatając często elementy muzyki zachodniej. W zespole
można usłyszeć m.in. instrumenty tradycyjnie używane w muzyce Sinawi: flety
haegeum i daegeum, obój piri, bębny janggu i buk, a tak że charakterystyczne dla
muzyki koreańskiej cytry gayageum i geomungo. W skład GSO wchodzi również zespół
wokalny, wykonujący przede wszystkim minyo – pieśni ludowe.
PROGRAM 18. FESTIWALU SKRZYŻOWANIE KULTUR
KONCERTY: