Jazz w Piwnicy pod Baranami. 25 lat Summer Jazz Festival KRAKÓW Data: 13-08-2020 o godz. 23:35:02 Temat: Książki
Piwnica pod Baranami to miejsce kultowe - serce Krakowa. Od swych początków była ostoją sztuki
i swobody myśli.
To tu spotykali się młodzi, jeszcze niedoświadczeni, jak i twórcy z wielkim
dorobkiem. Piwnica była miejscem nie tylko spotkań i dyskusji - jej niezwykła atmosfera zawsze
sprzyjała syntezie różnych obszarów sztuki, w której nie zabrakło i jazzu.
W niniejszej książce Witold Wnuk opowiada w niej o początkach Letniego Festiwalu Jazzowego w Piwnicy pod Baranami,
który na stałe wpisał się w pejzaż krakowskiego życia kulturalnego. Historia ta obfituje w wiele anegdot
i fotografii, a autor uchyla rąbka festiwalowych tajemnic i prezentuje barwny korowód piwnicznych
osobowości.
Dokładnie dwadzieścia lat temu wystąpiła, z Grażyną Auguścik i światowymi kobietami jazzu na dużym plenerowym koncercie w Ogrodach Muzeum Archeologicznego i odtąd wielokrotnie z przyjemnością przyjeżdżam na wielkie święto jazzu, jakim jest krakowski festiwal tak pięknie organizowany przez Witka Wnuka. - Urszula Dudziak
"Ta nasza młodość" - śpiewała w krakowskiej Piwnicy pod Baranami aktorka Halina Wyrodek. Tekst piosenki przypomina mi moje związki z Piwnicą pod Baranami w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku, gdy wieczorami tam grywałem, jak również mogłem słuchać zespołu Jazz Believers. Artyści co tworzyli historię jazzu nowoczesnego w Polsce, czyniąc Kraków prawdziwą stolicą tej muzyki. Opis tych wydarzeń znajdą Państwo w książce, a ich klimat, świetną atmosferę Autor przywołuje coroczne jako szef Summer Jazz Festival Kraków. - Przemek Dyakowski
W moim życiorysie artystycznym słowa "krakowska Piwnica pod Baranami" zajmują bardzo szczególną pozycję. Cofam się wspomnieniami do lat pięćdziesiątych, gdy młodzież powojenna pragnąca dostępu do nowoczesnej sztuki tworzyła miejsca, w których można się spotkać i chłonąć wiadomości według swoich zainteresowań. Takim miejscem w Krakowie został kabaret nazwany Piwnicą pod Baranami, pod kierunkiem Piotra Skrzyneckiego. Tam od razu zapanowała atmosfera twórczej myśli artystycznej, która promieniowała i była inspiracją dla całej rzeszy ludzi młodych. My, jazzmani, mieliśmy już własny klub jazzowy, ale nasze związki z Piwnicą były bardzo bliskie i stamtąd czerpaliśmy wiedzę, i rozwijaliśmy swój intelekt, rozszerzając wrażliwość artystyczną. W latach współczesnych jako jazzman wielokrotnie brałem udział w Letnich Festiwalach Jazzowych organizowanych w Piwnicy przez wielkiego przyjaciela jazzu - Witka Wnuka. Otrzymałem nawet statuetkę Jazzowego Baranka. Miałem wielką przyjemność spotkać się i wspólnie muzykować z dojrzałymi już artystami muzykami, "wychowankami" Piwnicy. Te przeżycia pozostają wielkim skarbem całego życia, źródłem energii oraz inspiracją do dalszej twórczości. Cześć wszystkim tym, którzy przyczynili się do stworzenia i rozwoju pięknej przystani artystycznej zwanej Piwnicą pod Baranami w Krakowie! Z wielką przyjemnością - Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz
Od dwudziestu pięciu lat regularnie bywam na festiwalu w Krakowie. Tak się składa, że zazwyczaj w Piwnicy pod Baranami - a to miejsce bardzo dla mnie szczególne. Grałem tu już sześćdziesiąt lat temu, a zatrudniał mnie sam Piotr Skrzynecki. Grało się i w innych miejscach. Dziś Piotra nie ma, ale miejsc na festiwalu przybyło i nic się nie zmieniło. Zupełnie jakby te dawne sceny rozlały się na całe miasto. I do tego my, starsi, mamy okazję się spotkać, pograć i powspominać, jak to byliśmy młodzi i jak to nic nie umieliśmy. - Jan "Ptaszyn" Wróblewski
O autorze:
Witold Wnuk (27.09.1957 Kraków). Pochodzi z artystycznej rodziny Ukończył
krakowskie Państwowe Liceum Muzyczne oraz Akademię Muzyczną w klasie wiolonczeli u profesora
Witolda Hermana (1982). Już jako młodzieniec zaczął współpracować jako wiolonczelista, pianista i
perkusista z wieloma artystami (na przykład z Ewą Demarczyk czy Januszem Muniakiem) oraz
instytucjami (między innymi z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie). W latach
dziewięćdziesiątych wyjechał do Kuwejtu, gdzie pracował w tamtejszym The Higher Institute of
Musical Arts jako nauczyciel wiolonczeli. W latach 1992–2017 współorganizował (razem z Cezarym
Owerkowiczem) Kuwait Chamber Philharmonia (impreza poświęcona muzyce klasycznej), którego był
dyrektorem, jak również Konkursy Chopinowskie w Zatoce Perskiej. Od 1997 roku piastuje
stanowisko dyrektora Gulf Jazz Festivalu odbywającego się w Kuwejcie, z edycjami w Bahrajnie,
Katarze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (w Dubaju). W 1996 roku zorganizował pierwszą
edycję Letniego Festiwalu Jazzowego w Piwnicy pod Baranami, od 2016 roku funkcjonującego pod
nazwą Summer Jazz Festival Kraków, na którym prezentowane są polskie i światowe gwiazdy jazzu.
Z jego inicjatywy w 2015 roku powstał odbywający się co dwa lata, związany z tym festiwalem
Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany w Krakowie, którego jest
dyrektorem. Wraz z pianistą Władysławem Sendeckim założył Fundację My Polish Heart wspierającą
utalentowanych młodych muzyków i promującą polską muzykę. Znany jest także jako społecznik –
pełni funkcję między innymi wiceprezesa Krakowskiego Oddziału Związku Podhalan (jego
prapradziadek był bratem Jana Krzeptowskiego Sabały). Wielbiciel gry w golfa.