Muzyka w prawie autorskim
Data: 09-06-2020 o godz. 23:15:00
Temat: Książki


„Małżeństwo z rozsądku” – bo tak można określić relację prawa i muzyki – nigdy nie było ani dobrze dobrane, ani szczęśliwe. Tym bardziej dziś, gdy muzyka ma za sobą przewrót iście kopernikański – technologia nagraniowa była wszak tym, czym rozwój druku dla literatury, a internet przeobraził kanały dystrybucji utworów.

zobacz tu

Nie sposób mówić i pisać o muzyce tak, jak czyniono to w XIX wieku. Tymczasem wydaje się, że prawo autorskie wciąż tak właśnie ją postrzega. Z tego względu książka zaczyna się od analizy samego fenomenu muzyki i sposobu jej rozumienia przez prawo autorskie. Następnie omawiane są problemy ochrony mikrocałości muzycznych, plagiatu i analizowane są przypadki szeroko rozumianych zapożyczeń muzycznych (aranżacje, stylizacje, wariacje, cytat, parodia, pastisz, sampling i wiele innych strategii).

Książka stanowi pierwszą od lat tak obszerną i kompleksową analizę relacji prawa autorskiego i muzyki. Przeznaczona jest jednak nie tylko dla prawników, ale – dzięki praktycznym podsumowaniom – dla kompozytorów, wykonawców, wszystkich osób zajmujących się muzyką i jej rozpowszechnianiem.


Z praktycznych podsumowań dowiesz się m.in., że:

• Muzyka nie powstaje w bańce, żadna twórczość nie jest wolna od wpływów, inspiracji, bagażu nie tylko społecznego i kulturowego, ale i realnie muzycznego.

• Nie ma w prawie kryteriów ilościowych, które pozwalałyby rozstrzygać, ile nut może być zbieżnych, ile nut można zapożyczyć i ile – minimalnie – taktów czy sekund podlega ochronie.

• Nieprawdziwe jest przekonanie, że cudzy utwór można rozpowszechniać, o ile dokonuje się tego we własnej aranżacji.

• Plagiat to sprawa ucha, nie oka. Muzyka istnieje w pełni dopiero w wykonaniu i odbiorze, więc analiza samego tekstu nie wystarczy do tego, by przesądzić plagiat

Grzegorz Mania

Ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Równocześnie w Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze,a następnie uzyskał stopień doktora za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dra hab. Janusza Barty. W 2010 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki. Koncertujący pianista, nauczyciel fortepianu oraz radca prawny, jak również autor artykułów, glos prawniczych, współautor podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych oraz podręcznika do czytania a vista. Jest współzałożycielem i prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

Tytuł: Muzyka w prawie autorskim
Autor: Grzegorz Mania
Projekt graficzny okładki i wnętrza książki oraz skład: Parastudio
Redakcja merytoryczna: Agnieszka Zatyka-Szlachcic
Korekta: Danuta Ambrożewicz
Indeks: Grzegorz Mania
Redaktor prowadzący: Daria Szwed
ISBN: 978-83-224-5125-0
Wydawnictwo: PWM Edition
Rok wydania: maj 2020
Format: 177x248 mm
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Stron: 392
Waga: około 400 g
Cena: + - 59 zł
Druk i oprawa: Zakład Poligraficzny SINDRUK, Opole

(Serdecznie Dziękuję Aleksandrze Serafin)









Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=21892