Zwi±zek Producentów Audio Video przygotowa³ podsumowanie 2024 r. na polskim rynku muzycznym. Sprzeda¿ muzyki wygenerowa³a w ubieg³ym roku ponad 850 mln z³ przychodu, co stanowi wzrost w stosunku do analogicznego okresu w roku ubieg³ym o 26%.
Ten wynik pozwoli³ na utrzymanie 18. miejsca w rankingu najwiêkszych rynków muzycznych ¶wiata.
DANE RYNKOWE 2024 – POLSKA
Warto¶æ ca³ego rynku dynamicznie ro¶nie g³ównie dziêki wynikom sprzeda¿y cyfrowej, która przekroczy³a ponad 80% udzia³u w rynku. W roku 2024 na muzykê w formatach cyfrowych wydali¶my o prawie jedn± trzeci± (31%) wiêcej ni¿ w roku ubieg³ym, co prze³o¿y³o siê na 685 mln z³ przychodu.
Przy obecnej dynamice wzrostu sprzeda¿y muzyki, ju¿ w pierwszej po³owie obocznego roku powinni¶my awansowaæ na 17. lokatê, wyprzedzaj±c Szwajcariê – komentuje Bogus³aw Pluta dyrektor zarz±dzaj±cy ZPAV
Wzrosty zanotowa³a tak¿e sprzeda¿ fizyczna. Zarówno stabilizuj±ce ju¿ swoj± dynamikê sprzeda¿y p³yty winylowe, które w ubieg³ym roku odnotowa³y wzrost o 3,1%, generuj±c prawie 64 mln z³ przychodu, jak i p³yty CD. Tradycyjny no¶nik wzrós³ rok do roku o 17,4%, przekraczaj±c poziom 100 mln z³ przychodu.
Jest to ju¿ drugi rok z rzêdu, kiedy sprzeda¿ muzyki na no¶nikach fizycznych odnotowuje wzrost – dodaje Anna Ceynowa, dyrektorka komunikacji ZPAV
Dominuj±c± form± sprzeda¿y muzyki pozostaje streaming, który po raz kolejny umocni³ swoj± pozycjê na rynku, notuj±c wzrost rok do roku o 31%. W 2024 roku wygenerowa³ ponad 682 mln z³ przychodu, odpowiadaj±c ju¿ za 99,6% sprzeda¿y cyfrowej oraz 80,2% sprzeda¿y ca³kowitej. Wzrost ten zosta³ odnotowany przy rosn±cym udziale p³atnych subskrypcji, które w roku ubieg³ym przynios³y prawie 437 mln z³ przychodu, stanowi±c ju¿ 63,8% przychodów ze streamingu.
P³yty CD w 2024 r. stanowi³y 11,8% ca³o¶ci sprzeda¿y, za¶ p³ytom winylowym przypad³o 7,5% rynku.

DANE RYNKOWE 2024 – ¦WIAT
Globalne przychody ze sprzeda¿y nagrañ muzycznych wynios³y w 2024 r. 29,6 mld dolarów, co stanowi wzrost rok do roku o 4,8% jak podaje Miêdzynarodowa Federacja Przemys³u Muzycznego (IFPI).
Najwiêkszym motorem ¶wiatowego wzrostu by³ streaming oparty na p³atnych subskrypcjach. Przychody z tego tytu³u wzros³y o 9,5%, a liczba u¿ytkowników subskrypcji wzros³a o 10,6% do 752 milionów na ca³ym ¶wiecie.
W roku 2024 przychody ze streamingu po raz pierwszy przekroczy³y 20 miliardów dolarów (20,4 mld USD), co stanowi³o 69% ca³kowitych przychodów z muzyki. Dla porównania: 20 mld USD to wiêcej ni¿ wynosi³y roczne przychody przemys³u fonograficznego w okresie od 2003 do 2020 roku.
Przychody ze sprzeda¿y no¶ników fizycznych spad³y o 3,1%, jednak sprzeda¿y winyli nadal ros³y w 2024 roku – o 4,6% – co oznacza osiemnasty rok wzrostu sprzeda¿y czarnych p³yt z rzêdu.
Co wa¿ne, odnotowano wzrost przychodów we wszystkich regionach ¶wiata. Trzy z siedmiu regionów ¶wiata odnotowa³y dwucyfrowe wzrosty: Bliski Wschód i Afryka Pó³nocna, Afryka Subsaharyjska oraz Ameryka £aciñska. Bliski Wschód i Afryka Pó³nocna (MENA) by³y najszybciej rosn±cym regionem, ze wzrostem na poziomie 22,8%.
Europa, stanowi±c ponad jedn± czwart± globalnych przychodów (29,5%), po wzro¶cie na poziomie 8,3% utrzyma³a pozycjê drugiego najwiêkszego regionu na ¶wiecie pod wzglêdem przychodów z muzyki w 2024 roku.
OFICJALNE LISTY ZPAV – 2024
W rocznym podsumowaniu oficjalnych list ZPAV ju¿ tradycyjnie w serwisach streamingowych króluj± polscy arty¶ci, a radio pozostaje zdominowane przez artystów zagranicznych.
W zestawieniach sprzeda¿owych, polscy arty¶ci stanowi± wiêkszo¶æ zarówno w ¶cis³ej czo³ówce, jak i w stu pierwszych pozycjach poszczególnych list. Na li¶cie OLiS albumy sumuj±cej sprzeda¿ fizyczn± i cyfrow±, w pierwszej dziesi±tce polscy arty¶ci pozostawiaj±c tylko jedno miejsce twórcom zagranicznym. £±cznie w top 100 zestawienia zajmuj± 68 pozycji.
Odwrotna sytuacja ma miejsce na playlistach radiowych, gdzie przewagê stanowi± arty¶ci z zagranicy. W top 100 zestawienia Oficjalnej Listy Airplay (OLiA) 39 pozycji nale¿y do krajowych twórców, a do pierwszej dziesi±tki dotar³y tylko cztery polskie utwory. Jest to jednak o prawie 30% lepszy wynik polskiego repertuaru ni¿ przed rokiem.
Pe³ne zestawienia podsumowuj±ce rok 2024 na poszczególnych listach dostêpne s± na stronie www.olis.pl
www.olis.pl
****
Zwi±zek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszaj±cym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarz±dzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi dzia³ania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grup± krajow± Miêdzynarodowej Federacji Przemys³u Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje ¶wiatowy przemys³ muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV dzia³a na forum legislacyjnym, wspó³pracuje z organami ¶cigania i wymiaru sprawiedliwo¶ci w dziedzinie ograniczenia naruszeñ praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie dzia³ania edukacyjne oraz promocyjne, wspieraj±ce rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjaln± Listê Sprzeda¿y (OLiS) oraz przyznaje wyró¿nienia Z³otych, Platynowych i Diamentowych P³yt.
Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez ¶rodowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i bran¿ê fonograficzn±, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.
****
(Katarzyna Kowalewska - QL CITY Music & Entertainment PR i Zwi±zek Producentów Audio Video)
|