„Small Changes” - nowy album Michaela Kiwanuki. Wys³ano dnia 23-11-2024 o godz. 21:05:09
Temat: Info
Wydany nak³adem Polydor Records czwarty album Michaela Kiwanuka (Michael Samuel Kiwanuka)(3.04.1988 Muswell Hill, North London) „Small Changes” jest d³ugo wyczekiwanym przez s³uchaczy nastêpc± kr±¿ka „KIWANUKA”. P³yta z 2019 r. przynios³a arty¶cie Mercury Prize i nominacjê do Grammy.
Wspó³producentami „Small Changes” s± Danger Mouse i Inflo, czyli ta sama ekipa, która stworzy³a ¶wietnie przyjête albumy „KIWANUKA” oraz „Love & Hate”. Najnowsze wydawnictwo by³o nagrywane g³ównie w Londynie i Los Angeles.
W najbli¿szych dniach artysta da dziesiêæ kameralnych koncertów, którymi bêdzie promowa³ now± p³ytê. Regularna trasa po Wielkiej Brytanii i Europie ruszy 10 marca przysz³ego roku.
(Michael Kiwanuka / fot. Marco Grey)
Michael Kiwanuka „Small Changes”
A Polydor Records Release ℗ 2024 Universal Music Operations Limited
Lista utworów: (czas. 40:12)
Premiera: 22 listopada 2024
1. Floating Parade (3:49)
2. Small Changes (4:05)
3. One And Only (4:31)
4. Rebel Soul (3:27)
5. Lowdown (part i) (3:15)
6. Lowdown (part ii) (2:39)
7. Follow your Dreams (3:40)
8. Live For Your Love (2:28)
9. Stay By My Side (3:43)
10. The Rest Of Me (3:50)
11. Four Long Years (4:40)
Pierwszorzêdny songwriting, hipnotyzuj±cy baz i empatyczne emocje – „Mojo”
Tworzenie p³yty „Small Changes”
Piêæ lat po premierze nominowanego do Grammy i Brit oraz nagrodzonego Mercury Prize albumu „KIWANUKA”, Michael Kiwanuka powraca z albumem, który umocni jego status jako artysty definiuj±cego swoje pokolenie. Na „Small Changes” Kiwanuka ponownie nawi±za³ wspó³pracê producenck± z Brianem „Danger Mouse’em” Burtonem (Gorillaz, Black Keys, Gnarls Barkley) oraz Inflo (Sault, Adele, Cleo Sol). Kontynuuje tym samym wspó³pracê, która rozpoczê³a siê w 2016 roku w postaci bestsellerowego albumu „Love & Hate”.
Perspektywa wydania albumu po tak osza³amiaj±cym sukcesie mog³aby przyt³oczyæ wielu twórców. Kiwanuka opowiada jednak o swoich nowych utworach w taki sposób, jakby po prostu „odbiera³ je” z przestrzeni. Zmiany, jakie zasz³y w jego ¿yciu – narodziny dwójki dzieci i przeprowadzka z rodzinnego Londynu – mog³y byæ dla niektórych muzyków rozpraszaj±ce. W przypadku Kiwanuki jest zupe³nie odwrotnie. Gdy pojawia siê który¶ z tych tematów, Michael cytuje swojego przyjaciela-artystê: – Powiedzia³ mi, ¿e dzieci dodaj± ci skrzyde³. Wtedy nie wiedzia³em, co mia³ na my¶li, ale teraz ca³kowicie go rozumiem.
Zmiany u Kiwanuki s³ychaæ ju¿ na pierwszym singlu i utworze otwieraj±cym ca³o¶æ jednocze¶nie. W „Floating Parade” s³yszymy smyczki oraz klawisze w zwolnionym tempie, które przebijaj± siê przez funkow± liniê basow±. Kiwanuka, pisz±c ten utwór, mia³ na celu skomponowanie „prostej piosenki o ucieczce, zarówno dla siebie samego, jak i dla wszystkich, którzy jej potrzebuj±”. Tytu³ powsta³ w g³owie artysty, gdy ten zobaczy³ „t³um ludzi na ulicy, zatraconych we wspólnym ¶wiêtowaniu. W czasach wielu lêków, pomy¶la³em, ¿e potrzebujemy takich miejsc. Unosz±ca siê i p³yn±ca platforma, która daje ci relaks nawet, gdy znajdujesz siê w ciê¿kim momencie swojego ¿ycia”.
Kolejne utwory z albumu „Small Changes” równie¿ zdaj± siê rozgrywaæ w beztroskiej atmosferze zaprzeczenia grawitacji. Album powstawa³ najpierw w RAK Studios w Londynie, pó¼niej w Los Angeles, a czê¶æ nagrañ odby³a siê w studiu Danger Mouse’a w Connecticut wiosn± 2024. W trakcie tych sesji Kiwanuka szybko podda³ siê podej¶ciu Inflo, ¿e pierwszy instynkt jest zazwyczaj najlepszy: – W pewnym sensie jestem kompletnym zaprzeczeniem takiego sposobu dzia³ania, bo zazwyczaj muszê najpierw dotrzeæ do momentu, w którym uwierzê w siebie, a trochê mi z tym schodzi. Maksym± Inflo natomiast jest to, ¿e moment, w którym zaczynasz w siebie w±tpiæ, musisz od³o¿yæ narzêdzia i zrobiæ sobie przerwê.
Jednym z pierwszych beneficjentów tego nowego podej¶cia okaza³ siê znakomity tytu³owy utwór „Small Changes”. Danger Mouse i Inflo to s³ynni kolekcjonerzy p³yt winylowych. Dlatego bardzo czêsto w pracy z nimi inspiracja przychodzi ze s³uchania innych wydawnictw. Rozmowa o Gene Clarku nak³oni³a Danger Mouse’a do wykopania ze swojej kolekcji wydanego w 1974 roku albumu solowego muzyka The Byrds, „No Other”. – Ca³a ta p³yta zauroczy³a mnie z miejsca. Emocje, melodie, aran¿acje. I choæ nie wy³apiesz tego podobieñstwa, s³uchaj±c utworu „Small Changes”, proces czerpania inspiracji z twórczo¶ci innych artystów polega na szukaniu punktów wyj¶cia, sposobów na zaskoczenie samego siebie na polu kreatywno¶ci – t³umaczy Kiwanuka.
Gdy Inflo dorzuci³ swoje partie zagrane na modelu gitary Fender Rhodes, piosenka otrzyma³a b³yszcz±cy, soulowy, introspekcyjny sznyt. Rozmowy pomiêdzy Danger Mouse’em a Kiwanuk± o kierunku tytu³owego utworu oraz przedostatniego na p³ycie „The Rest of Me” mia³y doprowadziæ do „stworzenia albumu, który wykracza poza wszelkie wyobra¿enia o tym, co jest i co nie jest fajne”. Innymi s³owy: – Nie pozwolili¶my sobie na to, aby zamartwiaæ siê za mocno tym, co mo¿e wyj¶æ kiczowato, a co nie. Celowali¶my w materia³, który móg³by trafiæ na albumy Billa Withersa lub Sadé – opowiada Kiwanuka. Szczególnie to drugie nazwisko odcisnê³o piêtno na „The Rest of Me”. Kiwanuka pamiêta, ¿e w m³odo¶ci czêsto spêdza³ popo³udnia w samochodzie swojej ciotki, która „praktycznie nie wyjmowa³a ‘Diamond Life’ z odtwarzacza”.
Z podobnego ¼ród³a piêknych wspomnieñ czerpie „Follow Your Dreams” – kolejna piosenka, w której Michael Kiwanuka wydobywa swoje wewnêtrzne g³osy zw±tpienia i zamienia je w uniwersalne uczucia: – Brian i ja spêdzili¶my wiele godzin rozmawiaj±c o micie, ¿e arty¶ci s± zak³adnikami losowych momentów inspiracji. Tak naprawdê, im wiêcej czytasz o swoich ulubionych songwriterach – od Damona Albarna do Joni Mitchell – zdajesz sobie coraz bardziej sprawê, ¿e wszyscy maj± punkt wspólny: zakasaj± rêkawy i bior± siê do roboty. Ciê¿ka praca to olbrzymia czê¶æ tego, co sprawia, ¿e muzyka staje siê wielka. Dlatego, je¶li to konieczne, budzisz siê w ¶rodku nocy i pracujesz do momentu, w którym zaczynasz byæ zadowolony z efektów. Dok³adnie tak, jak robili twoi muzyczni bohaterowie. Gdy sobie to u¶wiadamiasz, dodaje to wiele mocy.
Ciê¿ka praca to jedno, ale nie mo¿na pomin±æ roli czystego przypadku. Niemal ka¿dy wielki album ma wa¿ne momenty, które powsta³y w wyniku zbiegów okoliczno¶ci. W trakcie nagrañ w RAK w Londynie, Kiwanuka i Inflo wypatrzyli w studiu Fendera Strata z lat 50., który nale¿a³ do nie¿yj±cego ju¿ w³a¶ciciela RAK, Mickie’ego Mosta. Zainspirowa³o to Inflo do poszukania identycznego modelu. – W swojej ksi±¿ce „Marr’s Guitars”, Johny Marr opowiada o piêknym momencie, gdy dotykasz gitary po raz pierwszy. Dzieje siê magia, tak jakby w instrumencie czeka³a piosenka gotowa do wydobycia przez odpowiedni± osobê – wspomina Kiwanuka. Gdy Michael pod³±czy³ do wzmacniacza ten konkretny model Strata, stara³ siê „zagraæ co¶ podobnego do tego, co John Frusciante zrobi³ na ‘Under The Bridge’”. Kolejny raz piosenka sta³a siê tym, czym mia³a siê staæ – w tym przypadku mowa o „One And Only”. To prawdopodobnie najbardziej czu³e wyzwanie na ca³ej p³ycie: – To tak naprawdê po prostu obietnica, ¿e ogarnê w³asne sprawy, abym móg³ byæ mo¿liwie najlepszym mê¿em dla swojej ¿ony.
Bezwarunkowa mi³o¶æ to motyw kolejnych dwóch piosenek. „Stay By My Side” to wyznanie, którego Kiwanuka nie mia³ prawa w pe³ni wyraziæ na poprzednich albumach. Delikatna perkusja i niebiañskie smyczki oraz chórki mog± skojarzyæ siê z nie¶miertelnymi aran¿acjami Charlesa Stepneya z koñcówki lat 60. dla Rotary Connection i Ramseya Lewisa. Kiwanuka ¶piewa: „Fale k³êbi±ce siê w burzach, nie zostawi³bym ciê dla niczego” – brzmi w tym momencie jak cz³owiek, który mo¿e porzuciæ kreatywno¶æ dla odnalezienia swojego prawdziwego „ja” w rodzinie, która go dope³nia.
Mi³o¶æ opisana w „Live For You” mo¿e byæ przyziemna lub niebiañska. Kiwanuka dorasta³, chodz±c do ko¶cio³a i wyja¶nia: – To zawsze gdzie¶ w tobie zostaje – idea wszechogarniaj±cej mi³o¶ci. Ci±gle przypominasz sobie, ¿e jeste¶ tylko cz³owiekiem i bêdziesz rani³ osoby, które kochasz, a one bêd± raniæ ciebie. Wiêc to taki rodzaj notatki dla samego siebie. Przypomnienie, ¿e nale¿y d±¿yæ do mi³osierdzia, które sam chcia³by¶ otrzymaæ.
Nie po raz pierwszy koj±cy wokal Kiwanuki z miejsca wprawia w odpowiedni nastrój i nadaje odpowiedni± emocjonaln± temperaturê. Skutek to jedne z najbardziej przejmuj±cych kawa³ków w jego dotychczasowym repertuarze. Dalekie echa Air i Sebastiena Telliera brzmi± na fortepianowym motywie w wykonaniu Inflo w utworze „Rebel Soul”. Kiwanuka zapytany o ten utwór wspomina tak¿e wielk± mi³o¶æ do wokalu Beth Gibbons, czy to w Portishead czy solowo. Zarówno tu, jak i na „Lowdown (part i)”, Kiwanuka mia³ okazjê do wspó³pracy z wymarzonymi muzykami: legendarnym basist± Pino Palladino (D’Angelo, John Mayer, Beyoncé) oraz Jimmym Jamem z legendarnego duetu kompozytorsko-producenckiego Jam and Lewis (Janet Jackson, Prince, SOS Band).
Dla Kiwanuki, sesje nagraniowe w Stanach by³y niczym linia w piasku, ¶wiadectwo przebytej od 2010 roku drogi, kiedy wówczas pocz±tkuj±cy artysta nagrywa³ album „Home Again”. – Najbardziej niesamowite jest, ¿e wszystko potoczy³o siê tak naturalnie. Przede wszystkim Jimmy Jam i Inflo siê przyja¼ni±, wiêc gdy Jimmy by³ w mie¶cie, to Inflo po prostu siê do niego odezwa³ z pytaniem: „Chcesz do nas wpa¶æ i pograæ trochê na Hammondach?” – wspomina Kiwanuka. Praca z idolami nie onie¶mieli³a go, wiêc to w tych utworach s³yszymy jedne z najwybitniejszych momentów ca³ego albumu „Small Changes”. Kiwanuka oddaje ho³d uwielbianym klasykom Afro-rocka z lat 70., szczególnie takim wykonawcom jak chocia¿by Amanaz z Zambii i nastoletniej sensacji z Nigerii – Ofege: – Gdy s³uchasz Amanaz, masz wra¿enie jakby kto¶ w latach 70. w Afryce próbowa³ zrobiæ odpowied¼ na The Velvet Underground. Ta energia pokazuje, gdzie powinna znale¼æ siê energia piosenki – w tym przypadku to powrót do tego okresu w twoim ¿yciu, w którym by³e¶ leniem i jedynym twoim zainteresowaniem by³o wycofywanie siê z oczekiwañ, jakie ¶wiat mia³ wobec ciebie.
Sedno sprawy jest takie jak zawsze: d±¿enie do stworzenia albumu, który wykracza poza swój czas. Co¶, co brzmi nie jakby zosta³o napisane, a wydobyte z najg³êbszych zakamarków pamiêci. Utwory na „Small Change” maj± ten efekt i pozostawiaj± s³uchacza z drapaniem siê w g³owê i zastanawianiem siê: jak do tego dosz³o? W przypadku utworu koñcz±cego album, Kiwanuka wspomina wieczory w Connecticut. Ca³a ekipa zas³uchiwa³a siê w Mazzy Star i eksperymentowa³a z rytmem 6/8, który zainspirowa³ kultowe „Fade Into You”. I nagle, niczym ostatnie my¶li dnia, które ³±cz± siê z pierwszymi nocnymi snami, co¶ wzbi³o siê w powietrze w tej zawieszonej przestrzeni. Zanim Kiwanuka siê zorientowa³, soulowa, poruszaj±ca ko³ysanka dla duszy „Four Long Years” by³a gotowa. Piosenka o rozdzieleniu, która jest bardzo surowa i ciê¿ko nie zastanowiæ siê, z jakiego miejsca j± wydobyto. Cz³owiek, który j± napisa³, wcale nie jest w tej kwestii m±drzejszy.
To jednak nie jest problem. Wrêcz przeciwnie: to w³a¶nie powód, dla którego Michael Kiwanuka stara siê zawsze mieæ gitarê w zasiêgu. Przez lata instrument sta³ siê dla niego swojego rodzaju „emocjonalnym dyskiem twardym”. Jako 15-latek, artysta chcia³ wej¶æ do ¶rodka ¶wiêtych utworów: „Wish You Were Here”, „Ain’t No Sunshine” i „My Sweet Lord”. Te piosenki-¶wi±tynie utorowa³y mu ¶cie¿kê do doros³ego „ja”. Od tamtego czasu zmieni³o siê wszystko i nic. – Wci±¿ poszukujê kolejnych piosenek, które wywo³aj± we mnie podobne reakcje – mówi Michael. Je¶li Kiwanuka, urodzony headliner festiwali, od³o¿y na chwilê swoj± skromno¶æ i pozwoli sobie us³yszeæ to, co my s³yszymy, gdy w³±czymy album „Small Changes”, z pewno¶ci± odnajdzie to, czego szuka.
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *