Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Niezwyk³y talent Johnny’ego Casha w centrum uwagi na albumie 'Songwriter'
Wys³ano dnia 25-04-2024 o godz. 22:08:10
Temat: Info
Info Zapowiedziane na 28 czerwca przez Mercury Nashville/UME wydawnictwo zatytu³owane po prostu „Songwriter” zawiera 11 piosenek napisanych wy³±cznie przez Johnny’ego Casha (26.02.1932 Kingsland, Arkansas†12.09.2003 Baptist Hospital, Nashville, Tennessee).



Skupiona na talencie Casha, jednego z najwybitniejszych amerykañskich songwriterów i gawêdziarzy. Z³o¿ona z 11 utworów kompilacja ukazuje szeroki wachlarz mo¿liwo¶ci artysty, który doskonale odnajdywa³ siê w piosenkach o mi³o¶ci, rodzinie, smutku, piêknie duchowym zbawieniu, przetrwaniu i odkupieniu, podlewaj±c je szczypt± humoru, z którego by³ powszechnie znany. Wszystko to oczywi¶cie za¶piewane jego niepowtarzalnym, charakterystycznym, d¼wiêcznym g³osem.

Na pocz±tku 1993 r. legendarny Johnny Cash mia³ okres miêdzy zakoñczeniem jednego kontraktu p³ytowego, a podpisaniem drugiego. Bêd±cy wówczas na scenie od niemal 40 lat artysta nagra³ w LSI Studios demo z piosenkami, które pisa³ przez wiele lat. W³a¶cicielami LSI byli wówczas córka Casha Rosey i ziêæ artysty, Mike Daniels. Johnny chcia³ wesprzeæ rodzinê finansowo, a przy okazji nagraæ kilka wa¿nych dla niego piosenek. Nied³ugo po owocnej sesji pozna³ producenta Ricka Rubina. Zarejestrowane nagrania trafi³y wówczas na pó³kê, a panowie skupili siê na owocnej wspó³pracy, która o¿ywi³a karierê Cz³owieka w czerni a¿ do koñca jego ¿ycia.

(Johnny Cash Cabin)

30 lat pó¼niej John Carter Cash, syn Johnny’ego i June Carter Cash ponownie odkry³ te skupione na potê¿nym, nieskazitelnym wokalu Casha i jego gitarze akustycznej piosenki. John wspólnie z producentem Davidem „Fergiem” Fergusonem zaprosili starannie wyselekcjonowan± grupê muzyków, którzy wystêpowali z Cashem, m.in. gitarzystê Marty’ego Stuarta i nie¿yj±cego ju¿ basistê Dave’a Roe, perkusistê Pete’a Abbotta i kilku innych, do Cash Cabin, wyj±tkowej przestrzeni w Hendersonville w stanie Tennessee, gdzie Johnny pisa³ i nagrywa³ piosenki.

„Songwriter” bêdzie dostêpny w digitalu, na p³ycie CD oraz na p³ytach winylowych – zarówno na klasycznym czarnym dysku, jak i w kilku limitowanych wariantach kolorystycznych.

Pierwsz± zapowiedzi± wydawnictwa jest „Well Alright”, optymistyczna piosenka o tym, ¿e mi³o¶æ mo¿na znale¼æ wszêdzie, nawet w pralni. Humorystyczny tekst i galopuj±cy rytm to cechy charakteryzuj±ce hity Casha z lat 50., takie jak „Get Rhytm”, „Five Feet High and Rising”, „Cry! Cry! Cry!” czy „Big River”.

Bez wzglêdu na to, czy chodzi³o o ¿ycie, czy o tworzenie muzyki, tata zawsze mia³ jedn± radê: „pod±¿aj za g³osem serca” – wspomina John Carter. To w³a¶nie tym truizmem ojca mê¿czyzna kierowa³ siê podczas prac nad albumem „Songwriter”. Po usuniêciu z oryginalnych nagrañ wszystkiego poza wokalem ojca i jego gitar±, skontaktowa³ siê z Fergiem, wieloletnim przyjacielem in¿ynierem d¼wiêku, który pracowa³ z Johnnym przez prawie 30 lat. Obaj rozpoczêli pracê nad materia³em, maj±cym uhonorowaæ songwriterskie umiejêtno¶ci Casha i jego ponadczasowy g³os przy jednoczesnym zachowaniu ducha starych nagrañ. Fergie jest prawdopodobnie jedn± z niewielu osób, które najlepiej wiedzia³y, co Johnny chce osi±gn±æ w studiu, kiedy nagrywa³ kolejne p³yty. Ferguson pracowa³ z Cashem od wczesnych lat 80. Mia³ udzia³ w powstawaniu wiêkszo¶ci kr±¿ków nagranych dla Mercury i nad uznan± seri± „American Recordings” nagran± z Rickiem Rubinem. Cash by³ aktywny do ostatnich dni swojego ¿ycia. – Zawsze by³ moim bohaterem. Czu³em siê jak wielki szczê¶ciarz, ¿e mog³em go nagrywaæ – powiedzia³ Fergie.

Kiedy nadszed³ czas, by zebraæ zespó³, dwóch muzyków by³o pewniakami – gitarzysta Marty Stuart, który gra³ z Cashem w jego zespole The Tennessee Three w latach 1980-86, a tak¿e nie¿yj±cy ju¿, ¶wietny basista Dave Roe, który koncertowa³ w zespole Johnny’ego, pocz±wszy od wczesnych lat 90. i pozosta³ w nim niemal dekadê. Dla Roe by³a to szansa na powrót do tego materia³u, poniewa¿ uczestniczy³ w oryginalnych sesjach w 1993 r. Przed ¶mierci± w 2023 r. Dave zd±¿y³ zagraæ na setkach p³yt. Ponowne spotkanie z „Songwriterem” by³o prawdopodobnie jedn± z jego ostatnich sesji.

Sk³ad uzupe³ni³ perkusista Pete Abbott znany z Average White Band. Muzyk zosta³ sprowadzony do Cash Cabin – sanktuarium i studia, które Johnny zbudowa³ na terenie swojej posiad³o¶ci w 1979 r. John Carter nagrywa w nim do dzi¶. W sesjach „Songwritera” uczestniczy³o jeszcze wielu znakomitych muzyków z Nashville, np. Ana Cristina Cash (chórki), Matt Combs (gitara akustyczna, mandolina, smyczki), Mike Rojas (Hammond B3, fortepian), Russ Pahl (gitara akustyczna i elektryczna, bas, gitara dobro, pedal steel guitar) i Sam Bacco (bêbny conga, perkusja). W kilku utworach go¶cinnie pojawili siê Kerry Marx, ¶wietny gitarzysta sesyjny i cz³onek Grand Ole Opry, a tak¿e wokalista Harry Stinson. – Wszyscy s± wspaniali, to prawdziwa ¶mietanka – komplementowa³ Fergie.

Dan Auerbach z The Black Keys zagra³ bluesow± solówkê gitarow± w „Spotlight”, Vince Gill u¿yczy³ swojego delikatnego g³osu w „Poor Valley Girl”. W dwóch utworach – „I Love You Tonite” i „Like A Soldier” – za¶piewa³ Waylon Jennings, legenda country i dobry przyjaciel Johnny’ego.

– Nikt nie gra Casha lepiej ni¿ Marty Suart i Dave Roe, który gra³ z tat± przez wiele lat – mówi John Carter. – Muzycy, których zaprosili¶my, ¶ledzili karierê taty, nagrywali z nim, tak jak Marty i Dave. Znali jego energiê, jego ruchy. Pozwolili mu byæ przewodnikiem. To by³o jak ponowne granie z Johnnym. Niesamowicie twórcza energia – dodaje.

Gra muzyków z oryginalnej sesji z 1993 r. by³a wspania³a. Niestety, jako¶æ d¼wiêku pozostawia³a du¿o do ¿yczenia i po prostu siê zestarza³a. Odrestaurowuj±c te nagrania, John Carter, Fergie i in¿ynier d¼wiêku Trey Call przenie¶li Johnny’ego do wspó³czesno¶ci i stworzyli niesamowit± p³ytê, która brzmi tak, jakby Johnny nagrywa³ j± dzisiaj.

– Postawili¶my na prostotê. Je¶li chodzi o d¼wiêk, wrócili¶my do korzeni i starali¶my siê go nie wzmacniaæ. Tworzyli¶my wszystko tak, jakby tata by³ z nami w studiu. Wspólnie z Fergiem spêdzili¶my z nim tysi±ce godzin w studiu nagraniowym, wiêc starali¶my siê zachowywaæ, jakby po prostu by³ tam z nami – wyja¶nia John Carter.

– My¶lê, ¿e ta p³yta jest taka, jak± chcia³bym nagraæ, gdybym kiedykolwiek by³ za ni± odpowiedzialny, zanim Johnny zacz±³ wspó³pracê z Rickiem Rubinem lub po tym, jak skoñczy³ z Jackiem Clementem – mówi Ferguson. – Znam Johna Cartera, odk±d by³ ch³opcem, wiêc wspaniale by³o wreszcie móc z nim pracowaæ. Da³ mi du¿o swobody, zw³aszcza je¶li chodzi o groove i inne rzeczy. Szli¶my w tym samym kierunku. Nigdy nie by³o rozmowy ani planu dotycz±cego produktu koñcowego, po prostu robili¶my wszystko, co w naszej mocy – dodaje.

Album „Songwriter” otwiera potê¿ny utwór „Hello Out There”. Johnny brzmi w nim, jakby z za¶wiatów ubolewa³ nad kondycj± ludzko¶ci i stanem ¶wiata. Utwór wspaniale siê rozwija, rozbrzmiewa w nim kosmiczna gitara Marty’ego Stuarta, do tego pojawiaj± siê smyczki, pedal steel guitar, dudni±ca perkusja, anielskie g³osy, a nad wszystkim unosi siê g³os Johnny’ego. Ca³o¶æ plasuje siê gdzie¶ miêdzy kosmicznym country a gospel. Cash nagra³ tê piosenkê tu¿ przed tym, jak U2 zaprosili go do nagrania zamykaj±cego kr±¿ek „Zooropa” utworu „The Wanderer”.

W trakcie oryginalnych sesji w 1993 r. Johnny by³ w znakomitej formie mentalnej i g³osowej. Artysta wyselekcjonowa³ wówczas wa¿ne dla niego utwory, które nagrywa³ na przestrzeni dekad. Niektóre pamiêta³y jeszcze lata 70. „I Love You Tonite” by³o listem mi³osnym dla jego ukochanej ¿ony June Carter Cash.

„Poor Valley Girl” opowiada o dwóch kobietach – June oraz jej matce, pionierce country Maybelle Carter. Johnny napisa³ tê piosenkê prawdopodobnie po jej ¶mierci w 1978 r. „Drive On” zosta³ zainspirowany przewlek³ym bólem, z którym Cash zmaga³ siê po z³amaniu szczêki na pocz±tku lat 90. Piosenka opowiada o trudach, jakie znosili weterani wojny w Wietnamie. – My¶lê, ¿e stara³ siê ich zrozumieæ, a dziêki temu zaakceptowaæ swój ból. Mia³ ¶wiadomo¶æ, ¿e inni cierpieli znacznie bardziej, mieli PTSD, które by³o znacznie g³êbsze i silniejsze. To pomog³o mu zyskaæ wiêcej pokory i zaakceptowaæ swój stan – powiedzia³ John Carter, który w koñcówce utwory toczy psychodeliczny gitarowy pojedynek z Wesleyem Orbisonem.

Inny utwór, „Like A Soldier”, opowiada o zmaganiach Casha z uzale¿nieniami i ostatecznym wyzdrowieniu. – Napisa³ to po swoim pierwszym pobycie w o¶rodku odwykowym. Czu³ siê jak ¿o³nierz po wojnie. Jego uzale¿nienie by³o przeciwnikiem, z którym walczy³. Wkracza³ w nowe ¿ycie i mia³ szansê wyzdrowieæ. St±d wziê³a siê piosenka „Lika A Soldier” – mówi syn artysty. Warto dodaæ, ¿e zarówno „Drive On”, jak i „Like A Soldier” znalaz³y siê na pierwszej ods³onie „American Recordings” z 1994 r. Wówczas by³y to jednak ich zmienione aran¿acje, „Songwriter” da mo¿liwo¶æ us³yszenia pierwszych wersji tych utworów.

W „Have You Been to Little Rock?” Johnny wyra¿a dumê ze swojej ojczyzny, pos³uguj±c siê piêkn± tradycyjn± melodi±, „She Sang Sweet Baby James” Jamesa Taylora to z kolei pe³na czu³o¶ci piosenka o m³odej, samotnej matce pocieszaj±cej swoje dziecko. Cash by³ fanem Taylora od czasu jego wystêpu w pierwszym sezonie „The Johnny Cash Show” w 1971 r. Podczas sesji, których efektem jest „Songwriter”, Johnny wróci³ tak¿e do mniej znanej pere³ki, wydanej pierwotnie na „The Sound of Johnny Cash” z 1962 r. piosenki „Sing It Pretty Sue”

(Johnny Cash)

Kiedy muzyka country przechodzi³a gruntowne zmiany na pocz±tku lat 90., kariera Johnny’ego znalaz³a siê w okresie zastoju, mimo i¿ artysta nadal du¿o pisa³ i by³ w ¶wietnej formie wokalnej. – Wydaje mi siê, ¿e by³ wtedy bardziej wyrazisty, ni¿ w jakimkolwiek innym momencie swojego ¿ycia. Jego g³os, który w pewnym sensie by³ wówczas ignorowany, musi zostaæ w koñcu us³yszany. Cz³owiek w tym wieku, z takim dorobkiem na koncie, zas³uguje na wiêcej uwagi. On nie dosta³ jej wówczas tyle, ile powinien – przyznaje John Carter.

Dla syna artysty mo¿liwo¶æ pracy nad utworami Johnny’ego by³a form± oczyszczenia i ponownego zjednoczenia z nim. – Nie chodzi o to, ¿e sprzedajê Johnny’ego Casha. On sam by to zrobi³ – zauwa¿a Carter. – Jestem wdziêczny, ¿e ta p³yta siê ukazuje. Nawet je¶li powsta³a tylko dla mnie, po to, ¿eby przypomnieæ mi, kim by³ mój ojciec, wierzê, ¿e s± ludzie, którzy znali go na takim samym poziomie jak ja i czujê, ¿e bêd± tak samo poruszeni. Wierzê tak¿e, ¿e s± ludzie, którzy nigdy nie zetknêli siê z muzyk± mojego ojca. Mam nadziejê, ¿e s³uchaj±c tego albumu i jego g³osu, zainteresuj± siê jego twórczo¶ci± i bêd± siê w ni± zag³êbiaæ – dodaje.

Co Johnny powiedzia³by o „Songwriterze”? Fergie stwierdza: – My¶lê, ¿e powiedzia³by to samo, co mówi³ o ka¿dej p³ycie, nad któr± razem pracowali¶my. Kiedy koñczyli¶my, zawsze mówi³: „My¶lê, ¿e to najlepsza p³yta, jak± kiedykolwiek nagra³em”. Czujê, ¿e w³a¶nie to by nam powiedzia³. My¶lê, ¿e by³by naprawdê dumny z tego kr±¿ka.

Finalnie „Songwriter” ma za zadanie ponownie zwróciæ uwagê na talent songwriterski Casha. – Chcia³em, by by³y to piosenki, których wiêkszo¶æ ludzi nigdy nie s³ysza³a. Te utwory pozwalaj± spojrzeæ na niego, jak na znakomitego songwritera i g³os Ameryki – mówi John Carter. – Jednym z moich najwa¿niejszych celów w ostatniej dekadzie jest upewnienie siê, ¿e historia zapamiêta go jako wybitnego songwritera, by nim by³. Bob Dylan mówi, ¿e by³ jednym z najwiêkszych w ca³ej amerykañskiej muzyce i ja siê z tym zgadzam. Chcê wysun±æ to na pierwszy plan. Jego talent songwriterski pozwala Amerykanom poznaæ ich w³asn± historiê. Johnny Cash by³ bez w±tpienia jednym z najprawdziwszych g³osów, których mo¿emy s³uchaæ. By³ te¿ wyj±tkowym twórc±, w którego piosenki mo¿emy siê zag³êbiaæ – podsumowuje syn muzyka.

Johnny Cash
"Songwriter"
℗ 2024 UMG Recordings, Inc.
Lista utworów: (czas. 30:49)
Premiera: 28 czerwca

CD/digital:

1. Hello Out There (3:02)
2. Spotlight (2:47)
3. Drive On (3:21)
4. I Love You Tonite (3:19)
5. Have You Ever Been to Little Rock? (2:42)
6. Well Alright (2:12)
7. She Sang 'Sweet Baby James' (3:20)
8. Poor Valley Girl (2:16)
9. Soldier Boy (2:48)
10. Sing It Pretty Sue (2:17)
11. Like A Soldier (2:45)

LP:

Side A

1. Hello Out There
2. Spotlight
3. Drive On
4. I Love You Tonite
. Have You Ever Been To Little Rock?

Side B

1. Well Alright
2. She Sang Sweet Baby James
3. Poor Valley Girl
4. Soldier Boy
5. Sing It Pretty Sue
6. Like A Soldier

► https://pl.wikipedia.org/wiki/Johnny_Cash
► https://www.johnnycash.com/
► https://www.facebook.com/johnnycash
► https://www.instagram.com/johnnycash/
► https://twitter.com/JohnnyCash
► https://www.tiktok.com/@johnnycash
► https://www.youtube.com/c/johnnycashofficial
► https://tidal.com/browse/artist/156
► https://open.spotify.com/artist/6kACVPfCOnqzgfEF5ryl0x
► https://www.deezer.com/pl/artist/405
► https://music.apple.com/us/artist/johnny-cash/70936
► https://music.youtube.com/search?q=johnny+cash
► https://www.amazon.com/music/player/artists/B000QJO1ZA/johnny-cash
► https://www.pandora.com/restricted
► https://www.last.fm/pl/music/Johnny+Cash
► https://soundcloud.com/johnnycash

(Paulina Grabska - Universal Music PL)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 0
G³osów: 0

Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*