Menu
· Strona główna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· Płytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka














































  

Trzysta tysięcy gitar nam gra...
Wysłano dnia 20-01-2015 o godz. 23:11:08
Temat: Książki
Książki Trzysta tysięcy gitar nam gra, trzeci tom historii polskiej muzyki rozrywkowej (lata 1958–1973), to nie tylko obszerna encyklopedia, kronika i historyczny zapis faktów, opis ludzi. To fascynująca opowieść o dzieciństwie i młodzieńczych latach polskiego „mocnego uderzenia” zwanego początkowo big-beatem, a potem (kiedy niepotrzebne były kamuflaże) po prostu rock and rollem



Rock był symbolem niezależności i swobody, nie dał się wtrącić w koryto konformizmu. Był przekorny i prowokujący, otwierał drogę do innego świata. Są w tomie Michalskiego ekscytujące rozdziały, poświęcone czołowym w latach 1958–1973 zespołom i solistom. Znanym z płyt, radia, telewizji i koncertów na żywo.

*****

Dobrze, iż powstał historyczny zapis, swoiste kompendium wiedzy o tamtych czasach, gdy inaczej chodziły zegary. Gdy rock był symbolem niezależności i swobody, nie dał się wtrącić w koryto konformizmu. Był przekorny i prowokujący, otwierał drogę do innego świata. Wzywał, otwierał drogę do innego świata. Wzywał do obalenia murów, za którymi miał być raj.
Trzysta tysięcy gitar nam gra to nie tylko obszerna encyklopedia, kronika i historyczny zapis faktów, opis ludzi. To fascynująca opowieść o dzieciństwie i młodzieńczych latach polskiego "mocnego uderzenie" zwanego początkowo big-beatem, a potem (kiedy niepotrzebne były kamuflaże) po prostu rock and rollem. Są w tomie Michalskiego ekscytujące rozdziały, poświęcone czołowym w latach 1958-1973 zespołom i solistom, o których wiedzieliśmy niby wszystko, ale nie tyle, co ujawnił autor, na kartach swojej kroniki.
To książka niezwykła, jak niezwykły jest jej autor - nieustanny poszukiwacz, wróg banału, mistrz dokładności i precyzji.
Trzysta tysięcy gitar nam gra to obowiązkowa lektura każdego, kogo trafił kiedyś grom rock and rolla
Franciszek Walicki


Ta ksiżka opowiada o czasie, który w polskiej muzyce rockowej dzielił się na dwie rzeczywistości, dwa światy: to była tradycyjna estrada (przez jej użytkowników nazywana "dużą" albo "prawdziwą") oraz scena pracowicie budowana przez amatorów, których marzenia, ambicje, upór i bezkompromisowość, w wielu przypadkach wsparte nieprzeciętnym talentem i wytężoną pracą, stworzyły zupełnie nową, a na pewno inną od tamtej muzykę.
Muzykę młodzieżową.
Dariusz Michalski

*****

Tytuł: Trzysta tysięcy gitar nam gra. Historia Polskiej Muzyki Rozrywkowej lata 1945-1958
Autor: Dariusz Michalski
Przedmowa: Franciszek Walicki
ISBN: 978-83-244-0378-3
Wydawnictwo: Iskry
Rok wydania: grudzień 2014
Format: 175x240 mm
Oprawa: twarda z obwolutą
Stron: 872
Waga: około 1,4 kg
Cena: + - 89 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Mireli Tomczyk




Drugi tom cyklu prezentującego portrety piosenkarzy, muzyków, autorów, kompozytorów, zespoły i orkiestry, a także organizacje i firmy związane z ówczesnym show-businessem. Od powojennej odbudowy Polskiego Radia, poprzez teatry rozrywkowe, festiwale i pierwsze programy telewizyjne do rewolucji muzycznej w postaci rock and rolla.

Bohaterami książki są m.in. Natasza Zylska, Maria Koterbska, Władysław Szpilman , Janusz Gniatkowski, Zbigniew Kurtycz, Carmen Moreno, Stefania Grodzieńska i Marta Mirska

"Powiedziałeś A, więc musisz mówić dalej" - taką zachętę do napisania drugiego tomu historii polskiej muzyki rozrywkowej usłyszałem od wydawcy wiosną 2007 roku. Oto i ów tom - w podobnym układzie oraz, mam nadzieję stylu. Dlaczego zatytułowałem go Piosenka przypomni ci...? Bo w powojennych latach czterdziestych i trudnych latach pięćdziesiątych polska piosenka, przez "estetów" rodzimej kultury spychana na jej margines, nie tak łatwo dała się form(at)ować swoim ideowym "zarządcom" i politycznym "nadzorcom". Ale też dzięki remu była, jaka była: oryginalna, atrakcyjna, po prostu... niezapomniana. (Dariusz Michalski)

Dariusz Michalski - historyk muzyki rozrywkowej, dziennikarz, publicysta, prezenter radiowy, dawniej - telewizyjny. Przez ponad ćwierć wieku autor najstarszej w Polsce rubryki muzycznej Metronom w dzienniku „Sztandar Młodych”. Autor pięciotomowej Lekkiej muzy (pierwszego w Europie kompendium muzyki rozrywkowej i show-biznesu), historii polskiej muzyki rozrywkowej (na razie dwóch tomów: Powróćmy jak za dawnych lat... i Piosenka przypomni ci...) oraz książkowych portretów Johna Lennona, Jerzego Wasowskiego, Aliny Janowskiej, Wojciecha Młynarskiego, Czesława Niemena i Kaliny Jędrusik .

Tytuł: Piosenka przypomni ci... Historia Polskiej Muzyki Rozrywkowej lata 1945-1958
Autor: Dariusz Michalski
ISBN: 978-83-244-0121-5
Wydawnictwo: Iskry
Rok wydania: październik 2010
Format: 175x240 mm
Oprawa: twarda z obwolutą
Stron: 822
Waga: około 1,5kg
Cena: + - 95 zł

Serdecznie Dziękuję Panu Antoniemu Szperlichowi



Historia polskiej muzyki rozrywkowej opowiedziana przez pryzmat piosenek − najpopularniejszych, a zarazem typowych dla ówczesnych mód, niezapomnianych, bo pięknych, jeśli chodzi o linię melodyczną czy tekst. Autor, telewizyjny i radiowy dziennikarz muzyczny, przedstawia także ich twórców i wykonawców, takich jak Ludwik Sempoliński, Hanka Ordonówna, Zula Pogorzelska, Eugeniusz Bodo, Mieczysław Fogg, Jan Kiepura. Ich portrety poprzedzone są informacjami z poszczególnych dziedzin polskiej rozrywki: operetki, wodewilu, rewii, kabaretu i filmu czy stylów muzycznych jak jazz.

Tą książkę postanowiłem jeszcze raz powrócić "jak za dawnych lat" do kabaretu i teatrzyku, rewii i cyrku, studia filmowego i fabryki płyt gramofonowych, przede wszystkim za kulisy polskiego show-biznessu początku XX w. i okresu międzywojnia. Ma ona nietypową konstrukcję: zawiera 25 portretów postaci, bez których rodzimy świat rozrywki tamtych czasów nie tylko okazałby się uboższy, ale kto wie... może w ogóle by go nie było? Portrety są uszeregowane chronologicznie, każdy z nich poprzedza garść najważniejszych informacji z poszczególnych dziedzin polskiej rozrywki: operetki, wodewilu, rewii, kabaretu, cyrku, warsztatu wykonawczego, kina i filmu, jazzu, tańca, wreszcie fonografii. (Dariusz Michalski)

Dariusz Michalski - dziennikarz, publicysta muzyczny, prezenter radiowy. Miłośnik, znawca i dokumentalista rock & rolla, historyk muzyki rozrywkowej. Przez ponad ćwierć wieku autor najstarszej w Polsce rubryki muzycznej „Metronom” w dzienniku „Sztandar Młodych”.

W latach 80-tych wspólnie z Ryszardem Wolańskim stworzył dla telewizji wieloodcinkowy "Leksykon Polskiej Muzyki Rozrywkowej". Autor wielu książek poświęconych muzyce, m.in. pięciotomowej Lekkiej muzy - pierwszego w Europie kompendium muzyki rozrywkowej i show-businessu, książek o charakterze biograficznym: John Lennon (1991), Niemen o sobie (2005), Starszy Pan A. Opowieść o Jerzym Wasowskim (2005), Jam jest Alina czyli Janowska story (2007), Dookoła Wojtek (2008), Czesław Niemen. Czy go jeszcze pamiętasz (2009) oraz książki Powróćmy jak za dawnych lat (2007) - pierwszego tomu historii polskiej muzyki rozrywkowej.

Jest też współautorem książki 500 zagadek z muzyki rozrywkowej. Przez wiele lat współpracował z radiową Trójką, prowadząc m.in. magazyn muzyczny „Interradio”, współpracował również z Radiem Bis (m.in. cykliczna audycja „Klub czarnej płyty”).

Tytuł: Powróćmy jak za dawnych lat... Historia Polskiej Muzyki Rozrywkowej lata 1900-1939
Autor: Dariusz Michalski
ISBN: 978-83-244-0034-8
Wydawnictwo: Iskry
Rok wydania: styczeń 2007
Format: 175x240 mm
Oprawa: twarda z obwolutą
Stron: 828
Waga: około 1,5 kg
Cena: + - 89 zł

Serdecznie Dziękuję Panu Antoniemu Szperlichowi




Oto pięciotomowa Lekka muza - pierwsze w Europie kompendium muzyki rozrywkowej i show-businessu, książek o charakterze biograficznym.


Peter Bogdanovich, słynny amerykański reżyser filmowy, tak kiedyś powiedział: "nie interesuje mnie muzyka stworzona specjalnie na potrzeby filmu; bardziej wolę i częściej sięgam po "dźwięki naturalne" - muzykę z radia, z szafy grającej itp"
Uwaga trafna, gdyby jednak wszyscy reżyserzy filmowi wzięli ją do swych serc, to cóż - obawiam się, że nigdy by nie powstał specyficzny dla kina film muzyczny. Auric, Rota i Tiomkin byliby bezrobotni, z ekranu zaś wiałoby nudą. Muzyka w filmie odgrywa znacznie większą rolę, niż wydaje się to przeciętnemu kinomanowi, którego oczy uważnie śledzą każdy kadr, natomiast uszy... Uszy, niestety, śpią! Czym byłby sławny Egorcysta, gdyby nie muzyka Pendereckiego i Oldfielda? Jak długo w historii kina przetrwałby western, gdyby nie "dźwiękowe tło" pojedynków, pogodni i wędrówek ludzi i zwierząt? Jak nudna byłaby komedia kryminalna, gdyby nie lejtmotyw muzyczny towarzyszący każdej kradzieży i śledztwu?

fragment rozdziału "Dźwięczny ekran".


Tytuł: Za kulisami przeboju (5)
Autorzy: Dariusz Michalski
ISBN: 83-214-0667-X lub 83-214-0672-6
Wydawnictwo: Wiedza Powszechna
Rok wydania: 1990
Format: 142x205 mm
Oprawa: miękka
Stron: 320
Waga: około 325 g
Cena: + - ? zł
Seria:: Lekka muza


Nie wiadomo kiedy, nie wiadomo kto, nie wiadomo gdzie. Przecież jednak ktoś tam kiedyś do MUZYKI ROZRYWKOWEJ KRAJÓW DEMOKRACJI LUDOWEJ przypiął etykietkę, że "mało atrakcyjna, wtórna i nieciekawa". Widać miał rację, argumentował przekonywająco, skoro na dobre zainteresowaliśmy się nią dopiero w 1972 r. O atrakcyjności tej muzyki zdecydował nie tylko fakt, że "daje się jej słuchać": okazało się, że można przy niej całkiem nieźle tańczyć. Wtórność zaprzeczyła bezpośrednia konfrontacja, najczęściej z węgierskimi zespołami rockowymi, bo te właśnie powyjmowano u nas najchętniej i najgoręcej


fragment rozdziału "Interparada".


Tytuł: Z piosenką dookoła świata (4)
Autorzy: Dariusz Michalski
ISBN: 83-214-0667-X lub 83-214-0671-8
Wydawnictwo: Wiedza Powszechna
Rok wydania: 1990
Format: 142x205 mm
Oprawa: miękka
Stron: 328
Waga: około 350 g
Cena: + - ? zł
Seria:: Lekka muza


Literatura przedmiotu... Jakże chciałoby się zapełnić nią półki podręcznej biblioteki i w każdej chwili móc korzystać z encyklopedii, leksykonów, przewodników, antologii, wyborów esejów, albumów rycin lub zdjęć. O ile jednak historia anglo-amerykańskiej muzyki rozrywkowej została już opracowana w miarę rzetelnie, o tyle polska piosenka, polski jazz i polski kabaret od kilkudziesięciu lat nie mogą doczekać się wyczerpujących, fundamentalnych opracowań. Smutno się robi, zwłaszcza gdy trzeba przypomnieć sobie fakty i wydarzenia, nazwiska i tytuły, nazwy i daty sprzed półwiecza.


fragment rozdziału "Co nam zostało z tych lat?".


Tytuł: Komu piosenkę? (3)
Autorzy: Dariusz Michalski
ISBN: 83-214-0667-X lub 83-214-0670-X
Wydawnictwo: Wiedza Powszechna
Rok wydania: 1990
Format: 142x205 mm
Oprawa: miękka
Stron: 264
Waga: około 300 g
Cena: + - ? zł
Seria:: Lekka muza


To nieprawda, że "muzykę lekką, łatwą i przyjemną" wymyślił Lucjan Kydryński. Muzyka ta... wymyśliła się sama. Ba! Ona istniała zawsze, pomocna człowiekowi w jego chwilach załamania i radości, w rozkoszy i upodleniu, podczas pracy i wypoczynku, na co dzień i od święta. Pod różnymi szerokościami geograficznymi, w odmiennych kulturach i na różnych etapach historii - muzyka rozrywkowa inną przybierała w delcie Missisipi na przełomie wieków, była argentyńskim tangiem i czeską polką, była marszem i kolędą. Była i jest.

fragment rozdziału "Piosenka - przebój XX wieku.


Tytuł: Rock przez cały rok (2)
Autorzy: Dariusz Michalski
ISBN: 83-214-0667-X lub 83-214-0669-6
Wydawnictwo: Wiedza Powszechna
Rok wydania: 1990
Format: 142x205 mm
Oprawa: miękka
Stron: 336
Waga: około 425 g
Cena: + - ? zł
Seria:: Lekka muza


Prac nad Lekką muzą nie ominęły rozliczne przeciwności zarówno natury organizacyjnej i koordynacyjnej, jak też związanej z trudnościami poligraficznymi. Jednotomowe według pierwotnej koncepcji dzieło rozrosło się, w trakcie przygotować trwających z przerwami wiele lat, do pięciotomowego cyklu, obejmującego w zasadzie wszystkie rodzaje muzyki rozrywkowej.

Panowie nad rozlicznymi aspektami tak rozbudowanej struktury nastręczyło wiele kłopotów. Edycja ta nie może więc być wolna od pewnych błędów i potknięć czy to w zakresie konstrukcji dzieła i proporcji między poszczególnymi częściami, czy to w zakresie języka i terminologii - w tej właśnie dziedzinie wyjątkowo utrudniającej zachowanie pełnej konsekwencji i jednorodności.

Świadomość występowania pewnych niedociągnięć, przy tak obszernej publikacji niemożliwych do uniknięcia nawet bez wspomnianych wcześniej trudności, nie może odebrać Autorom i Wydawcy satysfakcji płynącej z zaprezentowania Czytelnikom dzieła w swoim rodzaju wyjątkowego, pionierskiego- Lekka muza obejmuje bowiem swoją treścią prawie całą przeszłość i teraźniejszość muzyki rozrywkowej, niemal wszystkie gatunki, formy i zjawiska, od średniowiecznej ballady po najnowsze nurty w muzyce rockowej. Przypomina o ludowych źródłach wielu nurtów muzycznych i utworów, przybliża obraz licznych kultur całego świata poprzez charakterystyczne dla nich melodie i piosenki, nie omija bodaj żadnego z kierunków i stylów muzycznych, opowiadając o ich powstawaniu, rozwoju i sławnych przedstawicielach, wprowadza w świat bluesa i jazzu, beatu i rocka, muzyki instrumentalnej i piosenki-przeboju, za kulisy kabaretów i operetek, na taneczne parkiety, zaznajamia wreszcie z tajnikami przemysłu rozrywkowego i związanymi z nim dawnymi oraz współczesnymi zagadnieniami technicznymi.

Tysiące nazwisk twórców i wykonawców, tysiące tytułów utworów, triumfy i niepowodzenia wielkich artystów, film i przedsięwzięć - utrwalone w słowie rzeczowym, informacji szczegółowej, ale nierzadko także w anegdocie.

We współczesnej muzyce rozrywkowej każdy rok, każdy wręcz miesiąc przynosi wiele nowego: nowe indywidualności, przeboje, nowe style gry, wreszcie nowe osiągnięcia w coraz doskonalszej technice nagrywania, odtwarzania i rozpowszechniania muzyki. Wszystkich tych nowości, które zaistnieją zanim Lekka muza dotrze do rąk Czytelników, jej pięć tomów już nie obejmie swą treścią ze względu na czas trwania procesu wydawniczego. Dokonane w korekcie uzupełnienia doprowadzają jednak aktualizację informacji - w odniesieniu do większości tekstu - do roku 1988. Biorąc pod uwagę charakter dzieła - stanowiącego syntetyczne i zarazem szczegółowe zobrazowania historii muzyki rozrywkowej w najszerszym rozumieniu tych słów, a nie przegląd aktualności . Lekka muza winna stać się, w przeświadczeniu Wydawcy, gorąco oczekiwaną lekturę każdego melomana.

Od Wydawcy

Tytuł: Cały ten "jazz" (1)
Autorzy: Jerzy Juliusz Herlinger, Andrzej Jakubowicz, Maria Jurkowska, Lucjan Kydryński, Antoni Marianowicz, Dariusz Michalski, Aleksander Jerzy Rowiński, Andrzej Stankiewicz, Adam Warecki
ISBN: 83-214-0667-X lub 83-214-0668-8
Wydawnictwo: Wiedza Powszechna
Rok wydania: 1990
Format: 142x205 mm
Oprawa: miękka
Stron: 340
Waga: około 359 g
Cena: + - ? zł
Seria:: Lekka muza




 
Pokrewne linki
· Więcej o Książki
· Napisane przez zikzak


Najczęściej czytany artykuł o Książki:
Kronika Muzyki Popularnej XX wieku


Oceny artykułu
Wynik głosowania: 4.18
Głosów: 2198


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wyślij ten artykuł do znajomych  Wyślij ten artykuł do znajomych


  
Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.

Re: Trzysta tysięcy gitar nam gra... (Wynik: 0)
przez Gościu dnia 26-01-2015 o godz. 14:56:22
Szybko do księgarń!! póki jeszcze jest książka na półkach. To kawał historii polskiej muzyki rozrywkowej!!

Ania


[ Odpowiedz na to ]


Właściel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrzeżone
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, Płytoteka Zbyszka, info z kraju i ze świata
*