Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Muzyka w prawie autorskim
Wys³ano dnia 09-06-2020 o godz. 23:15:00
Temat: Ksi±¿ki
Ksi±¿ki „Ma³¿eñstwo z rozs±dku” – bo tak mo¿na okre¶liæ relacjê prawa i muzyki – nigdy nie by³o ani dobrze dobrane, ani szczê¶liwe. Tym bardziej dzi¶, gdy muzyka ma za sob± przewrót i¶cie kopernikañski – technologia nagraniowa by³a wszak tym, czym rozwój druku dla literatury, a internet przeobrazi³ kana³y dystrybucji utworów.

zobacz tu

Nie sposób mówiæ i pisaæ o muzyce tak, jak czyniono to w XIX wieku. Tymczasem wydaje siê, ¿e prawo autorskie wci±¿ tak w³a¶nie j± postrzega. Z tego wzglêdu ksi±¿ka zaczyna siê od analizy samego fenomenu muzyki i sposobu jej rozumienia przez prawo autorskie. Nastêpnie omawiane s± problemy ochrony mikroca³o¶ci muzycznych, plagiatu i analizowane s± przypadki szeroko rozumianych zapo¿yczeñ muzycznych (aran¿acje, stylizacje, wariacje, cytat, parodia, pastisz, sampling i wiele innych strategii).

Ksi±¿ka stanowi pierwsz± od lat tak obszern± i kompleksow± analizê relacji prawa autorskiego i muzyki. Przeznaczona jest jednak nie tylko dla prawników, ale – dziêki praktycznym podsumowaniom – dla kompozytorów, wykonawców, wszystkich osób zajmuj±cych siê muzyk± i jej rozpowszechnianiem.


Z praktycznych podsumowañ dowiesz siê m.in., ¿e:

• Muzyka nie powstaje w bañce, ¿adna twórczo¶æ nie jest wolna od wp³ywów, inspiracji, baga¿u nie tylko spo³ecznego i kulturowego, ale i realnie muzycznego.

• Nie ma w prawie kryteriów ilo¶ciowych, które pozwala³yby rozstrzygaæ, ile nut mo¿e byæ zbie¿nych, ile nut mo¿na zapo¿yczyæ i ile – minimalnie – taktów czy sekund podlega ochronie.

• Nieprawdziwe jest przekonanie, ¿e cudzy utwór mo¿na rozpowszechniaæ, o ile dokonuje siê tego we w³asnej aran¿acji.

• Plagiat to sprawa ucha, nie oka. Muzyka istnieje w pe³ni dopiero w wykonaniu i odbiorze, wiêc analiza samego tekstu nie wystarczy do tego, by przes±dziæ plagiat

Grzegorz Mania

Ukoñczy³ z wyró¿nieniem studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Równocze¶nie w Uniwersytecie Jagielloñskim ukoñczy³ studia prawnicze,a nastêpnie uzyska³ stopieñ doktora za pracê po¶wiêcon± muzyce w prawie autorskim, przygotowan± pod kierunkiem prof. dra hab. Janusza Barty. W 2010 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie uzyska³ stopieñ doktora habilitowanego sztuki. Koncertuj±cy pianista, nauczyciel fortepianu oraz radca prawny, jak równie¿ autor artyku³ów, glos prawniczych, wspó³autor podrêcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkó³ artystycznych oraz podrêcznika do czytania a vista. Jest wspó³za³o¿ycielem i prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

Tytu³: Muzyka w prawie autorskim
Autor: Grzegorz Mania
Projekt graficzny ok³adki i wnêtrza ksi±¿ki oraz sk³ad: Parastudio
Redakcja merytoryczna: Agnieszka Zatyka-Szlachcic
Korekta: Danuta Ambro¿ewicz
Indeks: Grzegorz Mania
Redaktor prowadz±cy: Daria Szwed
ISBN: 978-83-224-5125-0
Wydawnictwo: PWM Edition
Rok wydania: maj 2020
Format: 177x248 mm
Oprawa: miêkka ze skrzyde³kami
Stron: 392
Waga: oko³o 400 g
Cena: + - 59 z³
Druk i oprawa: Zak³ad Poligraficzny SINDRUK, Opole

(Serdecznie Dziêkujê Aleksandrze Serafin)





 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Ksi±¿ki
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Ksi±¿ki:
Kronika Muzyki Popularnej XX wieku


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 4.99
G³osów: 1802


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*