Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

rockowisko Trójmiasta - lata 70.
Wys³ano dnia 20-09-2017 o godz. 09:05:00
Temat: Ksi±¿ki
Ksi±¿ki Choæ autorzy rockowisko Trójmiasta opatrzyli ksi±¿kê podtytu³em lata 70, swoj± opowie¶æ rozpoczynaj± kilka lat wcze¶niej, kiedy to trójmiejskie zespo³y beatowe i muzycy z Trójmiasta stanowili ogólnopolsk± czo³ówkê rodzimej estrady.

Stanis³aw Danielewicz i Marcin Jacobson byli ¶wiadkami, a przede wszystkim uczestnikami wydarzeñ, które sprawi³y, ¿e big-beat przeistoczy³ siê w muzykê rockow±. Obaj autorzy przygl±dali siê tej transformacji z ró¿nych pozycji, co doprowadzi³o do tego, ¿e na kartach ksi±¿ki niejednokrotnie polemizuj± ze sob±, zarówno w odniesieniu do faktów, jak i ich interpretacji.

Przyjêta przez nich metoda równoleg³ych opisów, wzajemnych uzupe³nieñ i polemik jest nowo¶ci± w tego typu publikacjach, co czyni z tej ksi±¿ki wielobarwn±, wielopoziomow± opowie¶æ wci±gaj±c± nawet osoby niezainteresowane tematem.

Autorzy prowadz± czytelnika przez fascynuj±ce ówczesn± m³odzie¿ miejsca: sopocki Non-Stop, który w lecie by³ najgorêtszym miejscem w Polsce, przez kluby Rudy Kot , ¯ak czy Ster, gdzie hartowa³a siê rockowa stal, po legendarny Teatr Letni czy pierwsze polskie dyskoteki.
Przede wszystkim jednak karty „rockowiska Trójmiasta” dokumentuj± i przynosz± wspomnienie ludzi, którzy w du¿ej mierze zdecydowali o tym, jak stworzony przez

Franciszka Walickiego († 2015) ruch big-beatowy sta³ siê wa¿n± czê¶ci± popkultury, zarówno pod sw± w³a¶ciw± nazw± „rock”, jak i pod has³em "Muzyka M³odej Generacji" .

Opis ¶rodowiska trójmiejskiego rocka uzupe³niaj± sylwetki zespo³ów, artystów, rzadziej mened¿erów, zarówno krêgu rocka, jak i zwi±zanych z gatunkami pokrewnymi: piosenk± autorsk±, muzyk± pop i jazzem. Dziêki temu ów ¶wiat równoleg³ych, ale te¿ czêsto przeciwstawnych idei i d¼wiêków jest zrozumia³y i interesuj±cy dla wspó³czesnego czytelnika w ka¿dym wieku.

Oto zespo³y i arty¶ci:

Akcenty
Antares
Atlas
Atole
Atomic
Babsztyl
Baszta
Borca Zofia
Bumerang
Club 99
Comfort
Coxi
Cytrus
Czerwone Gitary
Czerwono-Czarni
Czterdzie¶ci i Cztery
Deadlock
Dekathlon Band
Director´s Big Combo
Dr. Hackenbush
Droga Krzy¿owa
Duval
Dzier¿awski Maciej
Famous Door
Fatum
Flash Band
Galago
Gary Hell
Grupa Improwizacji Swobodnej (GIS)
Grupa Naczelnika
Happening
Horoskop
Inicja³y
ITD
Karmazyn Tadeusz
Karton
Kawa³ek ¦ciany
Kombi
Komfort
Kongregacja Soul
Kowalska Barbara
Kudlik Andrzej
Kuglarze
Licznerski Edward
£obaszewska Gra¿yna
Medium
Mietek Blues Band
Milewski Jarogniew-Yarogniew
Musical Trio
Nadmorskie Kwiaty
Niebiesko-Czarni
Nord Band
Nowe Tony
N.S.U.
Od³am
Pasja Alfreda
Perpetuum Mobile
Piêciu
PKS
Polonez
Pomorzanie
Quo Vadis
Rama 111
Residuum
Ritornel
Sagra 72
Samowola Moreli
Savana
Sebastian
Sekwens
S³odycz Soli
S³owa Mistrzów
Speedboats
Ster
Takty
Truskawkowy Budzik
Trzeci Salon
Trzy Korony
Verbum Nobile
Vox Humanum
Wa³y Jagielloñskie
Waniliowy Krem
Wróblewska Marianna
Zielona Brama
Zjednoczenie Bieguna Pó³nocnego i Po³udniowego


Stanis³aw Danielewicz - publicysta, muzyk, wyk³adowca historii i literatury jazzu europejskiego w Akademii Muzycznej, DJ, organizator ¿ycia muzycznego i t³umacz. W Trójmie¶cie znany równie¿ z tego, ¿e na pocz±tku stanu wojennego opublikowa³ w "Dzienniku Ba³tyckim" w swojej rubryce po¶wiêconej muzyce rozrywkowej has³o "WRONA SKONA" ukryte w inicja³ach akapitów, za co zosta³ aresztowany na ponad 9 miesiêcy. W latach 1973 89 by³ wschodnioeuropejskim korespondentem "New Musical Express", dla którego relacjonowa³ wydarzenia muzyczne zza ¿elaznej kurtyny. W latach 1992 93 by³ redaktorem naczelnym "Tygodnika Muzycznego WOW!!!", Jak twierdzi, w publistyczne stara siê prezentowaæ pogl±dy niezale¿ny od mód i konwenansów. Autor ksi±¿ek; Jazzowisko Trójmiasta. Czwarta zmiana (2014) i Jazzowisko Trójmiasta. Historia jazzu w Gdañsku, Gdyni i Sopocie 1945-2010 (2011) oraz niezliczonej ilo¶ci publikacji recenzji na temat jazzu i muzyki rozrywkowej publikowanych na ³amach prasy. Wieloletni wspó³pracownik "Jazz Forum".

Marcin Jacobson - animator kultury, impresario, publicysta i producent muzyczny (ponad 70 p³yt). Wspó³twórca ruchu Muzyka M³odej Generacji i Festiwalu w Jarocinie ,w 1987 dyrektor tego festiwalu. Od 2014 szef programowy Sopot Molo Jazz Festival. Manad¿er zespo³ów: D¿em, TSA, Proletaryat, String Connection, Psio Krew, Baszta, Cytrus Antykwintet oraz Martyny Jakubowicz, Johna Portera i S³awka Jasku³ke. Autor ksi±¿ek: Jan Kyks Skrzek (2015), Karewicz - Big Beat (2014), Rolling Stones: Warszawa ´67 (2012), Muzyka M³odej Generacji 1978-82 (2009), oraz redaktor albumu This Is Jazz (2008). Pomys³odawca i producent gali z okazji 50-lecia Non Stopu (2011) i Czerwono-Czarnych (2010), koncertów: "Gramy dla A³aszewskiego" (2016), "Gramy dla Karewicza" (2015), "Dzieñ Szakala" (2010) i "Dla Kawy" (2003) oraz pierwszego w Polsce jazzowego flash mobu (2013) i happeningu "¯ó³ta £ód¼ Podwodna na Mo³tawie" (2012). Kurator wystaw plenerowych: "Big beat - 50 lat rock & rolla w Polsce" (2010) i "Muzyka M³odej Generacji - 30 lat minê³o" (2008) oraz wspó³twórca sezonowej wystawy "Ale Jazz" w Muzeum Miasta Sopotu (2016). Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego (2016-17).


Tytu³: rockowisko Trójmiasta lata 70.
Autorzy Stanis³aw Danielewicz, Marcin Jacobson
Wydawnictwo: bernardinum
ISBN: 978-83-7823-971-0
Rok wydania: wrzesieñ 2017
Format: 248x 338 mm
Oprawa: twarda
Stron: 512
Waga: oko³o 2,45 kg
Cena: + - 99 z³

(Dziêkujê wydawnictwu Bernardinum)





Jazzowisko Trójmiasta to barwna opowie¶æ o muzykach, fanach jazzu, organizatorach oraz twórcach z ró¿nych dziedzin kultury.

Autor postanowi³ przywróciæ Trójmiastu nale¿ne mu miejsce na jazzowej mapie Polski. Dotar³ do ¼róde³, dziêki którym móg³ nakre¶liæ obraz Gdañska, Gdyni i Sopotu, gdzie w latach 40. XX w. grywano jazz w dziesi±tkach lokali. Demitologizuj±c okres "katakumb", autor opisuje nastêpuj±ce po nim lata, kiedy "jazz by³ religi±, a Tyrmand jego prorokiem": festiwale w Sopocie z lat 1956-57, powstanie w Gdañsku miesiêcznika " Jazz", pierwsze supergwiazdy jazzu - Alka Musia³a i Marka Tarnowskiego , sukcesy na Jazzie nad Odr± i na zagranicznych festiwalach.

Mamy obraz przemian Jazzowiska, a na tle wydarzeñ nie tylko muzycznych. Konkluduj±c: Jazzowisko, mocno niedocenione w dotychczasowej publicystyce, wywiera swoimi osi±gniêciami i jedyn± w swoim rodzaju atmosfer± du¿y wp³yw na kszta³t wspó³czesnego polskiego jazzu. Dzisiejsze sukcesy Leszka Mo¿d¿era, Maæka Sika³y, Adama Wendta, S³awka Jasku³ke, Leszka Ku³akowskiego i wielu Innych, wpisane zosta³y w t³o powstaj±cych i znikaj±cych klubów, koncertów im festiwali.

Wa¿n± czê¶ci± ksi±¿ki s± rozmowy autora z muzykami i innymi osobami zwi±zanymi z wybrze¿owym jazzem. W tych rozmowach i w pamiêci autora zosta³y zapisane wydarzenia anegdotyczne, dziêki którym Jazzowisko Trójmiasta nabiera barw, prowokuj±c i do przemy¶leñ, i do ¶miechu. Dowiadujemy siê, w jakich okoliczno¶ciach Zbigniew Namys³owski odkrywa³ Mo¿d¿era, ale te¿, co ³±czy dixielandowego puzonistê Sucheckiego, klarnecistê Kowalskiego i Mo¿d¿era w³a¶nie. Mamy opis dramatycznej walki z czasem, gdy koncert zmierza dixielandowy sekstet w sk³adzie... siedmioosobowym, wieziony wraz z perkusj± i kontrabasem taksówk± marki Warszawa. Czytamy, jak prominentni dzi¶ muzycy po sukcesie na festiwalu w Krakowie wracaj± poci±giem do Gdañska, ale pieniêdzy wystarcza jedynie na dojazd do Tczewa, i to nie dla wszystkich... Te i wiele innych opisanych wydarzeñ powoduj±, ¿e czytelnik nie czuje ciê¿aru historii, a raczej - jej lekko¶æ.

Stanis³aw Danielewicz, publicysta muzyczny, muzyk, DJ, organizator ¿ycia muzycznego, wyk³adowca historii jazzu w Akademii Muzycznej w Gdañsku i t³umacz.
W latach 1964-81 pianista trójmiejskich zespo³ów jazzowych, m.in. Seaside Dixieland, Second Hand Jazz Band i big-bandu Jerzego Partyki.
W latach 1967-82 prowadzi³ na ³amach "Dziennika Ba³tyckiego" rubrykê Echa muzyki m³odzie¿owej po¶wiêcon± muzyce rockowej, jednocze¶nie publikuj±c na ³amach polskiej i zagranicznej prasy kulturalnej. W 1982 r., na pocz±tku stanu wojennego, zamieszczona w "Dzienniku Ba³tyckim" recenzja spowodowa³a aresztowanie Danielewicza przez SB i pobyt przez ponad 9 miesiêcy w areszcie jako "wroga socjalizmu", gdy¿ zawiera³a ukryte w akapitach antyre¿imowe has³o WRONA SKONA.
W latach 1973-89 Danielewicz by³ korespondentem brytyjskiego tygodnika "New Musical Express" i relacjonowa³ wydarzenia muzyki rockowej w Europie Wschodniej.
W latach 1975-80 na ³amach miesiêcznika "Radar" publikowa³ felietony w ramach kolumn Pi±ty wymiar i Co jest grane?. W latach 1992-93 pe³ni³ funkcjê redaktora naczelnego "Tygodnika Muzycznego WOW!!!"
W publicystyce muzycznej i recenzjach prezentuje pogl±dy niezale¿ne od kolejnych mód i konwenansów.

Tytu³: Jazzowisko Trójmiasta (Historia jazzu w Gdañsku, Gdyni i Sopocie 1945-2010)
Autor: Stanis³aw Danielewicz
ISBN: 978-83-224-0931-2
Wydawnictwo: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Rok wydania: listopad 2011
Format: 175x240 mm
Oprawa: twarda z obwolut±
Stron: 768 + 6 na notatki
Waga: oko³o 1,425 kg
Cena: + - 99 z³

Serdecznie Dziêkujê Pani Paulinie Kabalak





Fantastyczna monografia Mot³awa BEAT. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych, opisuje zjawisko, które narodzi³o siê w po³owie lat piêædziesi±tych i trwa³o przez ca³± dekadê lat sze¶ædziesi±tych ubieg³ego wieku. Nowa muzyka m³odzie¿owa, której pocz±tki mia³y miejsce w Gdyni, Gdañsku i Sopocie, zmieni³a na dziesiêciolecia polsk± scenê muzyczn±. Kszta³tuj±c gust muzyczny m³odzie¿y w Polsce, a by³ to powiew wolno¶ci i mia³ smak zakazanego owocu.


W ksi±¿ce, w czê¶ci Trójmiejski impuls w zarysie przedstawiono historiê muzyki big-beatowej lat sze¶ædziesi±tych, koncentruj±c siê na dokonaniach zespo³ów Gdañska, Gdyni i Sopotu. Szerzej, ze wzglêdu na znaczenie, pokazano cztery formacje: Meteory i Tony z Gdañska, Takty z Sopotu i Z³ote Struny z Gdyni. Autorzy zatrzymali siê d³u¿ej nad jednym z wa¿niejszych festiwali muzycznych - Wiosennym Festiwalu Muzyki Nastolatków, który odegra³ znacz±c± rolê w kszta³towaniu gustów muzycznych m³odego pokolenia. Du¿o miejsca po¶wiêcono wyj±tkowemu w Polsce zjawisku - letniej scenie muzycznej Non-Stop w Sopocie, która przypominaj±c atmosfer± kurorty po³udniowej Francji by³a przez lata wielkim ¶wiêtem muzyki m³odzie¿owej. Osobn± czê¶æ ksi±¿ki dedykowano Jerzemu Kosseli (15.07.1942 w Czêstochowie † 7.01.2017 w Gdyni), wybitnej postaci polskiej muzyki big - beatowej, za³o¿ycielowi zespo³u Czerwone Gitary , które zdoby³y popularno¶æ w Polsce i zagranic±. W czê¶ci Zespo³y od A do Z autorzy w formie encyklopedycznej przedstawili formacje, które tworzy³y muzykê tamtego okresu. W efekcie ponad dwuletnich poszukiwañ uda³o siê dotrzeæ do informacji dotycz±cych siedemdziesiêciu o¶miu zespo³ów. Oczywi¶cie niektóre opisy s± bogatsze, a o niektórych grupach wiadomo dzi¶ tylko, ¿e istnia³y. W ksi±¿ce zamieszczono wiele oryginalnych materia³ów z tamtego okresu - artyku³y i anonse prasowe, recenzje, reprodukcje plakatów, a przede wszystkim kilkaset fotografii, które wprowadz± czytelnika w atmosferê tamtych lat i poka¿± w zatrzymanym kadrze muzyków i ich publiczno¶æ.. Mot³awa-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat sze¶ædziesi±tych jest pierwszym w Polsce opracowaniem prezentuj±cym narodziny polskiego rock and rolla - big beatu, nurtu muzycznego i szerzej - kultury m³odzie¿owej lat sze¶ædziesi±tych.

Ta piêknie wydana na kredowym papierze ksi±¿ka, jest wyj±tkowa pod ka¿dym wzglêdem - dziesi±tki niepublikowanych kolorowych i czarno-bia³ych zdjêæ, jest mnóstwo szczegó³owych informacji dotycz±cych artystów z Trójmiasta. Jakby tego by³o ma³o wydawca postara³ siê o dwie p³yty kompaktowe, z nigdy nie opublikowanymi nagraniami, zremasteryzowanymi przez Pana Andrzeja Or³owskiego, wed³ug aktualnych mo¿liwo¶ci technicznych. BRAVO!

CD 1 - Mot³awa-Beat. Piosenki Jerzego Kosseli (czas 69:56)

1. Ballada o misjonarzu (2:11)
2. Ballada o pytaniach (4:10)
3. Ballada o rybce i g±bce (3:18)
4. Ballada z palca wyssana (4:52)
5. Chod¼my mi³a na Kamienn± Górê (5:32)
6. Dlaczego nie kochasz mnie (2:39)
7. Dwie dziewczyny (2:29)
8. Dziewczyna z moich snów (3:40)
9. Historia jednej znajomo¶ci (4:03)
10. Je¶li mi zaufasz (4:03)
11. Mam ju¿ 18 lat (4:11)
12. Mamo nasza mamo (3:19)
13. Morze za mg³± (3:20)
14. No bo ty siê boisz myszy (2:20)
15. Piêæ lini (instr.) (3:30)
16. Pojednanie (instr.) (2:48)
17. Psia mi³o¶æ - ¶piew J. Kars (3:23)
18. Red River Rock (2:40)
19. Stary nied¼wied¼ mocno ¶pi (2:52)
20. Weso³e paj±ki (instr.) (2:12)
21. Wiem, jo wiem (instr.) (3:14)

CD 2 - Mot³awa-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych (czas 68:26)

1. Wzburzenie morze (Piêciolinie live - 1964 r) (2:45)
2. Fajka pokoju (Piêciolinie live - 1964 r) (2:14)
3. Poganiacze byd³a (Piêciolinie live - 1964 r) (2:00)
4. Samotno¶æ (Piêciolinie live - 1964 r) (2:53)
5. Nie na temat (Piêciolinie live - 1964 r) (3:23)
6. Chcia³bym byæ przy tobie (Piêciolinie live - 1964 r) (2:50)
7. Kiedy jestem sam (Piêciolinie live - 1964 r) (2:54)
8. By³ taki kto¶ (Tony - 1964 r) (3:05)
9. Moje hobby (w³. Ja mam taniec, ¶piew, ciebie) (Tony - 1964 r) (1:43)
10. Kiedy jestem sam (Tony - 1964 r) (1:37)
11. Podrywacze (Czarne Golfy - 1967 r.) (3:41)
12. Osiemna¶cie lat (Czarne Golfy - 1967 r.) (3:37)
13. Blues o ¶wicie (Czarne Golfy - 1967 r.) (3:26)
14. Nie dla ciebie (Czarne Golfy - 1967 r.) (3:58)
15. Morze (instr.) (Czarne Golfy - 1967 r.) (2:50)
16. Podrywacze (instr.) (Czarne Golfy - 1967 r.) (3:37)
17. D¿entelmen (Takty - 1967 r.) (2.02)
18. Tam my¶li moje (Takty - 1967 r.) (2.05)
19. To ty (Takty - 1967 r.) (1.45)
20. Jesienna noc (Takty - 1967 r.) (2.38)
21. Co za du¿o, to nie zdrowo (Takty - 1967 r.) (2.24)
22. Nastolatki (Takty - 1967 r.) (1.39)
23. Wspomnij tamten dzieñ (Takty - 1967 r.) (2.20)
24. Dzi¶ ci pomog³em (Od³am - 1969 r.) (3:45)
25. I ten, i ów (Od³am - 1969 r.) (2:18)
26. O s³owa moje (Od³am - 1969 r.) (4:26)

Koncert zespo³u Polanie , legendy polskiego rhythm and bluesa, come back po 41 latach - 15.10.2009 w Klubie ¯ak Gdañsk - MOT£AWA-BEAT Powrót po 41 latach Wies³aw Bernolak & Company znów zagrali razem - 15 pa¼dziernika 2009 w Nowym ¯aku we Wrzeszczu! Okazj± do spotkania rockowej braci by³a promocja ksi±¿ki "Mot³awa-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych" - Romana Stinzinga i Andrzeja Ichy.

Tytu³: Mot³awa-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych
Autor: Roman Stinzing, Andrzej Icha
ISBN: 978-83-60597-29-3
Wydawnictwo: Gdañski Kantor Wydawniczy – Krzysztof Grynder
Rok wydania: 2009
Format: 225x285 mm
Oprawa: twarda
Stron: 440
Waga: oko³o 2,1 kg
Cena: + - 129 z³




 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Ksi±¿ki
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Ksi±¿ki:
Kronika Muzyki Popularnej XX wieku


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 4.36
G³osów: 3588


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.

Re: rockowisko Trójmiasta - lata 70. (Wynik: 0)
przez Go¶ciu dnia 23-12-2017 o godz. 09:58:37
Autor opisuje ró¿ne fajne rzeczy - próbuje miêdzy innymi naprawiaæ skrzywion± przez propagandê PRL historiê polskich dyskotek i deejayów w której bra³ swego czasu solidny udzia³ i dziêki czemu znalaz³ miejsce (wraz z Jacobsonem i innymi) w pierwszej i jedynej ksi±¿ce (gigantycznej eKsi±¿ce): https://www.ebay.pl/itm/HISTORIA-POLSKICH-DYSKOTEK-DJ-rewelacyjna-ksi-ka-3GB-zawarto-ci-/253313833612?hash=item3afaae5a8c


[ Odpowiedz na to ]


W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*